Berlingske Business

Lars Larsen startede Jysk med dyner fra Nordisk Fjer

14BUSLars-Larsen#3.jpg
Lars Larsen fortæller, at han handlede med Nordisk Fjer fra den første dag. Foto: Henning Bagger

Gennem årene blev Jysk en betydelig kunde hos Nordisk Fjer, og Lars Larsen blev fundet værdig til en årlig frokost med »fjerens« magtfulde topchef, Johannes Petersen. På torsdag er det 25 år siden, at Nordisk Fjer gik ned.

Da Lars Larsen i 1979 slog dørene op for sin første butik under navnet Jysk Sengetøjs-lager, var det med dyner og puder fra Nordisk Fjer på hylderne. Samhandlen mellem de to virksomheder fortsatte i øvrigt lige indtil Nordisk Fjers kollaps i november 1990.

»Jeg handlede med Nordisk Fjer fra den første dag. Nordisk Fjer havde jo både dyner, sengelinned og madrasser, så der var faktisk mange ting, jeg kunne købe hos dem. Jeg fik en god behandling og en pænt lang kredit, og det havde jeg brug for, for jeg stod ikke lige med en masse penge til at åbne butikker for,« siger Lars Larsen, stifter af Jysk-kæden, som har gjort ham til milliardær.

GERMANY BREWERIES MERGER

Da Lars Larsen startede Jysk, var Nordisk Fjer en af Danmarks store og mest anerkendte virksomheder, og virksomhedens magtfulde topchef, bestyrelsesformand Johannes Petersen, var en stor og respekteret mand i dansk erhvervsliv.

Derfor var Nordisk Fjers kollaps for 25 år siden så spektakulært. Nordisk Fjer-krakket var en af de største erhvervsskandaler i Danmark nogensinde og giver stadig genlyd her 25 år efter. Svindelskandalen blev et lærestykke i, hvor galt det kan gå, når de, der skulle gribe ind eller sige fra, ikke gjorde det. Krakket medførte lovændringer, som blandt andet begrænsede bestyrelsesformandens magt.

Wejrup

Men da Lars Larsen begyndte at handle med Nordisk Fjer var Johannes Petersens store illusionsnummer stadig kun i sin vorden, og Johannes Petersen var en fin erhvervsmand.

Lars Larsen var ikke i nærheden af at komme på Johannes Petersens radar, men det ændrede sig i takt med, at Jysk voksede sig større og fik et betydeligt antal butikker.

»Dyne-Larsen« blev en stor kunde hos Nordisk Fjer, og på et tidspunkt i løbet af 1980erne blev Lars Larsen fundet værdig til, at Nordisk Fjers magtfulde topchef, Johannes Petersen, begyndte at interessere sig for ham.

Lars Larsen blev inviteret til en årlig frokost hos Johannes Petersen i Nordisk Fjers fine hovedsæde på Østerbro i København. Her sad Johannes Petersen på majestætisk vis for bordenden.

»Det var meget ophøjet. Der var stor forskel på ham og vi andre dødelige,« husker Lars Larsen.

Som regel var der fire personer med til frokosten. Ud over Johannes Petersen og Lars Larsen var der også Johannes Petersens højre hånd, Inga Lydia Rasmussen, og så et medlem fra Nordisk Fjers bestyrelse. Menuen – og joken – var den samme hvert år.

»Vi fik altid serveret and, for så kunne han jo bruge dunene, som han sagde,« siger Lars Larsen med et grin.

Møderne var en gensidig årlig opdatering af, hvad Lars Larsen kalder »verdenssituationen« hos Nordisk Fjer og Jysk. Men i slutningen af 1980erne – et eller to år før Nordisk Fjer kollapsede – kom Johannes Petersen med et forslag om, at Nordisk Fjer og Jysk sammen skulle erobre det amerikanske marked med en landsdækkende butikskæde.

Lars Larsen

Nordisk Fjer havde i forvejen fabrikker på det amerikanske marked, der producerede dyner og puder, og Jysk var næsten lige startet op i USA. Set med Johannes Petersens øjne lå det lige for, at de sammen skulle erobre det amerikanske marked, og han havde allerede planlagt hemmelige strategimøder på sit stam-luksushotel i London, hvor han og Lars Larsen skulle mødes.

Men Lars Larsen skulle ikke nyde noget. Både i branchen og i medierne var der begyndende undren over, om regnskaberne fra Nordisk Fjer virkeligt var retvisende, men også almindelig sund fornuft samt inside-oplysninger fra Jysks kontakter i Nordisk Fjer vækkede Dyne-Larsens skepsis.

»Det lød helt forkert for mig, for der er jo stort set ingen i USA, der sover med dyner, og da slet ikke med dundyner. Alene det fik mig til at sige »hvad pokker er det her?«. Samtidig vidste vi fra rimeligt højt placerede medarbejdere i Nordisk Fjer, at de mistænkte ham for at fifle med regnskaberne. Vi havde en fornemmelse af, at alt ikke var så rosenrødt, som han gjorde det til,« siger Lars Larsen.

Lars Larsen havde også på fornemmelsen, at Johannes Petersen havde en bagtanke med forslaget om et kompagniskab i USA.

»Jeg havde en indre fornemmelse af, at det handlede om at få mig til at investere i Nordisk Fjer, så han blev da helt givet skuffet, da han ikke kunne få åbnet min tegnebog, for det kunne jeg lugte, at han var ude på. Da han havde presset mig et stykke tid, sagde jeg, at jeg ikke var interesseret i sådan et samarbejde,« siger Lars Larsen.

Ifølge Lars Larsen havde Johannes Petersen tydeligvis ikke regnet med at få et nej, og Dyne-Larsen er i dag stolt over, at han turde sige nej til Johannes Petersen.

»Jeg er faktisk meget stolt af, at jeg sagde fra i tide, for det var der ikke mange, der gjorde. Både store, velansete revisionsselskaber og bestyrelsesmedlemmer fra de fine kredse nikkede jo bare langt hen ad vejen,« siger Lars Larsen.

BM

Den efterfølgende afdækning af Johannes Petersens svindel i Nordisk Fjer viste, at Nordisk Fjer økonomisk var langt ude i tovene, da Johannes Petersen foreslog Lars Larsen, at de skulle indtage USA sammen.

I november 1990 gik Nordisk Fjer i betalingsstandsning, men virksomheden stod ikke til at redde, og et halvt års tid efter gik den konkurs. Jysk tabte ikke en krone på konkursen. Tværtimod, for Jysk købte restlageret af konkursboet.

»Vi fik da nogle ekstra gode tilbud, da det hele kollapsede. I sådan nogle konkursboer er prisen jo i hvert fald under halv pris, og jeg kendte jo varerne, så det var faktisk en god handel,« siger Lars Larsen.

25BBMgunhild-kirk-johansen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen