Berlingske Business

Lars Larsen har vilde vækstplaner: Vil fordoble antallet af butikker

Pix-LarsLarsen
Stifter, ejer og formand. I Jysk-koncernen hedder Lars Larsen Købmanden, og han har stadiig høje ambitioner for vækst. Foto:

Jysk-ejer Larsen Larsen vil have endnu flere Jysk-butikker og har sat tal på ambitionsniveauet. Han ser gerne en fordobling af antallet af butikker, som i dag har rundet 2.500.

Der bliver ikke slækket på ambitionerne i møbelkoncernen Jysk. Om fem år er der åbnet 700 flere butikker rundt omkring i verden, og målet er at nå op på 5.000 Jysk-butikker, hvilket er en fordobling i forhold til i dag.

Det siger Lars Larsen i et interview med Finans.dk.

»Om vi når en fordobling i min tid eller ej, må tiden vise. Men det er da et mål at gå efter. Det ligger dog helt fast, at jeg gerne ser os ud over kloden, nu da vi har dækket Europa. Min drøm er, at Jysk kan gå worldwide,« siger Lars Larsen til Finans.dk.

Pix-LarsLarsen

Jysk-koncernen består af to selskaber, det tyske selskab Dänisches Bettenlager, som driver kæden i de tysktalende lande samt blandt andet Spanien og Portugal, og Jysk Nordic, som med hovedkontor i Brabrand ved Aarhus tager sig af markeder i resten af verden. Tilsammen har de nu flere end 2.500 butikker i 47 lande, hovedsagligt i Europa.

Lars Larsen har tidligere sagt til Berlingske, at hans ambition er, at Jysk skal være worldwide. Men han indrømmer også, at nogle markeder kræver mere tålmodighed end andre. Blandt andet har Jysk aldrig fået hul på det kinesiske marked, ligesom Nordamerika heller ikke har været en succes. Til gengæld har Lars Larsen store planer i blandt andet Sydamerika.

»Det er ikke alle lande, der er klar til Jysk. Men vi er klar til dem,« har Lars Larsen tidligere sagt i et interview med Berlingske.

26BUSLars-Larsen-150601.jpg

Med etablering af butikker i Belgien tidligere i år har Jysk mere eller mindre butikker i hele Europa, bortset fra Liechtenstein, Luxembourg og Irland.

69-årige Lars Larsen åbnede den første Jysk-butik for 38 år siden i Aarhus. Han blev kendt som manden med »et godt tilbud«, da han selv stod frem i tv-reklamer for Jysk. I dag omsætter Jysk-koncernen for 32,2 milliarder kroner, mens driftsresultatet ved seneste regnskab lød på 3,1 milliarder kroner.

Den jyske købmand etablerede sidste år »Lars Larsens Jysk Fond« som en del af sine planer om generationsskifte. Fonden skal på sigt eje en mindre del af koncernen og ikke mindst have indflydelse på de væsentligste beslutninger, når Lars Larsen trækker sig.

larsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen