Berlingske Business

Lalandia vil få svensk luft i svømmevingerne

Agent Medie Billund
(Foto: Patrick Kirkby) Foto:

De første ekspansionsplaner blev luftet i 2016, men nu ser det ud til, at Lalandia bliver en realitet ved de svenske søer.

Lalandia har taget et skridt nærmere et svensk eventyr. Den danske badelandsmastodont tager i næste uge hul på endnu etape af et svensk udvidelseprojekt, der i 2016 var anslået til at skulle koste op imod en milliard danske kroner. Men allerede da udvidelsesplanerne først blev luftet for to år siden, var kalkulen klar for administrerende direktør Jan Harrit.

»Vi ved, at det koncept, vi tilbyder, også er populært blandt svenskere, og i Sverige er der ikke noget tilsvarende, og vi har nu fået en mulighed for at etablere os i Sverige på et sted, der er rimelig tæt på Stockholm, hvor vi ikke får så mange gæster fra i dag,« lød meldingen til Ritzau Finans i 2016.

Spoler vi to år frem i tiden er Jan Harrit skiftet ind i direktørstolen hos Lalandias ejerkoncern, Parken Sport & Entertainment. Samtidig er Lalandias planer ved at blive en realitet med nabohøringer, der begynder mandag i Motala omkring Lönkoping, og det kendte feriekoncept er samtidig den mest stabile indtjening i Parkens portefølje.

06BUSStraffesagen-mod-Lars-.jpg

(Artiklen fortsætter under kortet)

Parkens stabile ben

Skimmer man nummerpladerne i en Lalandias parkeringsplads, vil ekspansionsplanerne også give god mening. Ifølge Lalandia var en ud af fire gæster i 2017 fra den anden side af Øresund, og med undtagelse af udlejningsdelen af Parken Sport & Entertainment er den mest stabile indtjening at hente i vandrutsjebaner og feriehytter.

Et blik i de seneste årsregnskaber viser, hvordan ejerskabet af FCK kan være en heftig overskudsforretning, men samtidig svinger nettoomsætningen massivt afhængigt af, hvordan klubben klarer sig på grønsværen. Samtidig har ejerskabet af Fitness DK været definitionen på en underskudsforretning de seneste år med underskud på det primære resultat mellem 17 og 138,6 millioner kroner.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Samtidig har Lalandia A/S leveret solide overskud på samme område - senest på 83 millioner i 2016. Hvorvidt en svensk udvidelse kan nå de projekterede 500.000 besøgende om året må tiden vise, men ifølge Motala Kommune forventes en købsaftale af byggearealet at være klar i begyndelsen af næste år.

fitnes

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen