Berlingske Business

Lakridspiber og juleskum luner hos slikproducent

20BUSCloetta-Landechef-Chri.jpg
Cloettas danske landechef, Christian Linde, har sammen med medarbejderne vendt mange års underskud til et mindre overskud. Foto: Uffe Weng

Danskerne har taget godt fra på slikhylderne med juleskum og lakridspiber, og det giver slikproducenten Cloettas danske selskab overskud på bundlinjen for første gang i ti år.

Mens danske Toms Gruppen indkasserede et dundrende underskud i seneste regnskabsår, går det bedre for svenske Cloetta, som blandt andet står bag Skipperpiben og Läkerol.

christian linde

For første gang i ti år har Cloettas danske ben overskud, og ifølge selskabets danske direktør, Christian Linde, er overskuddet resultatet af en omfattende turn-around.

»Vi har solgt de rigtige produkter og varemærker, der skiller sig ud fra konkurrenterne og i mindre grad fokuseret på andre kategorier, hvor lønsomheden ikke er så fornuftig,« siger Christian Linde og uddyber:

»Vi har tidligere haft ekstremt stort fokus på at sælge poseslik. Det er et svært marked at tjene gode penge i. Da vi fik styret os ind på, at det ikke er der, vi skal lægge al vores energi, men at vi mere skal lægge vores energi, hvor konkurrencen ikke er så hård, og hvor vi har nogle unikke fordele, så begyndte der at ske noget.«

Omsætning på en kvart milliard

Mens regnskabsåret 2013/2014 gav et underskud på 9,3 millioner kroner, leverede selskabet i det seneste regnskabsår et overskud på 1,9 millioner kroner. Produkter som Läkerol og Skipperpiben har trukket Cloettas omsætning frem til godt en kvart milliard kroner mod 186 millioner kroner året før.

Med Läkerol og Lakrisal udgør Cloettas pastilforretning nu 29,3 procent af markedet og er markedsførende med Toms Gruppens Ga-Jol som en af de største konkurrenter.

Pix-lakridspibe

I sukkerkonfektureforretningen har Skipperpiben, Cloetta Juleskum og Lagerman Lakridskonfekt sikret sig en markedsandel på 13,9 procent af det danske marked, hvilket gør Cloetta til den tredjestørste aktør på det marked.

»Inden jeg kom til det her selskab, vidste jeg ikke, at danske forbrugere elsker juleskum, men det gør de altså. Juleskum og Lagerman Lakridskonfekt har båret os igennem en fantastisk jul,« siger Christian Linde, som har været direktør for Cloetta Danmark siden februar 2013.

Otte kvartaler med fremgang

De seneste otte kvartaler har Cloetta Danmark haft vækst på omsætningen sammenlignet med samme periode året før, og i regnskabsåret 2014/2015 blev det altså også til plus på bundlinjen. For den danske direktør handler det nu om at fortsætte med udviklingen og søde sager, som smager de danske forbrugere.

»Det er altid et spørgsmål om at bringe nye produkter på markedet, som forbrugerne tager godt imod. Vi kommer til at fortsætte udviklingen af vores pastilforretning med nye smage og nye størrelser på Läkerol,« siger Christian Linde, som også lover nye varianter af Skipperpiben og Lagerman Konfekt. Men ifølge landechefen er slik ikke et område, hvor forbrugerne er klar til de store eksperimenter. Det skal ifølge Linde virke, og der skal ikke gambles for meget.

27BBMtoms5.jpg

Trods det forbedrede resultat ligger der ifølge Christian Linde stadig hårdt arbejde forude for Cloetta i Danmark. Indtjeningsgraden er endnu ikke tilfredsstillende, og markedet er hårdt, ikke mindst i lyset af supermarkedskædernes krav til øget indtjening. Det lægger nemlig pres på leverandørerne, som i højere og højere grad oplever hårde forhandlinger hos de store kunder.

»Den største udfordring er at holde på pengene i forhold til vores kunder. Dansk dagligvarehandel har stigende bruttoavancekrav år efter år, og for os handler det om hele tiden at sørge for, der sker en fornuftig udveksling af ydelser. Når vi giver noget til dem, skal vi have noget igen,« siger Christian Linde.

Stoholm Apotek

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen