Berlingske Business
17:42

Kvickly-kommis er blevet hele Danmarks vinpusher

Odder kvickly
I Kvickly i Odder sælger de vin, meget vin. Vinchef John Holm sælger for tiden op mod 150.000 flasker på en uge, i butikken og på nettet. Til BM Foto:

Odder er blevet et veritabelt centrum for vinhandel i Danmark. Købmandslist, flair og en god historie er ingredienserne i et vineventyr, som få kan hamle op med.

Da den østjyske by Odder for et par år siden skulle finde et slogan for en million kroner, faldt valget på det jyske, let underspillede: »Odder Kommune. Det er da ret OK«.

Det er nok de færreste danskere, der på stående fod helt eksakt kan sætte fingeren på, hvad der er så »ret OK« i Odder. Bevares, byen har egen biograf, en barnevognsfabrik og ligger en god snes kilometer fra Aarhus. Men på især på et punkt udmæker byen med 22.000 indbyggere sig.

Og det handler ikke om kommunens tvivlsomme postulat om, at man er Danmarks geografiske centrum. Nej, det handler om en vinhandel af sydlandske dimensioner.

Alene i denne uge venter den kommis-uddannede John Holm, der styrer vinsalget i Kvickly i Odder, at man kan sælge op mod svimlende 150.000 flasker vin.

I en massiv annoncekampagne på lokal-TV og i dagblade som Berlingske, Jyllands-Posten og Politiken bringer vinhandlen under navnet Megavin 12 siders slagtilbud på rødvin, hvidvin og rosé samt mousserende vine. Kunder fra hele Danmark - Videbæk i vest til Birkerød i øst - lokkes til det gigantiske vinudsalg. Butikken tilbyder udbringning for 49 kroner eller gratis, hvis man køber for over 1.800 kroner.

Artiklen fortsætter under billedet
Odder kvickly2
Her ses vinchef John Holm (tv.) i dialog med en kunde. Kvickly omsatte i 2015 for 297 millioner kroner og fik et overskud på 7,2 millioner kroner. Foto : Bo Amstrup

At en by med 22.000 indbyggere kan sælge, hvad der svarer til, at alt fra spædbørn og plejehjemsbeboere skulle købe godt seks flasker vin på én uge, virker en anelse uhørt. Men der er en forklaring.

Kvickly i Odder er legemliggørelsen af jysk, solidt købmandsskab; køb billigt, meget og pres leverandørerne. Sagt på en anden måde køber vinbutikken store mængder vin hjem for at sælge flaskerne på tilbud. Folk kommer fra hele det østjyske opland eller så langt væk som Sønderborg for at gøre en god handel.

Vinchef John Holm har været i Kvickly siden 1989. Han uddannet kommis - for yngre læsere skal det oplyses, at det er en ekspedient, der er udlært i en kolonialhandel. Dermed har han det helt basale på plads. Han kan trække fra og lægge sammen - og gøre en god handel.

Med den tilgang til vinsalget er det lykkedes i midt 90erne at lægge bunden til en særdeles god vinforretning.

Sammen med salgschef Lars Oksfeldt opkøbte John Holm i 2009 40.000 flasker vin fra Randers Vinlager (AMKA). Med en annoncekampagne lykkedes det at sælge knap 30.000 flasker. Det gik op for de to købmænd, at der var grundlag for mere.

»De første par gange købte vi lagre op, så dengang skulle vi ud til leverandørerne. Nu er det leverandørerne, der kommer til os. Det tager en uge for dem at sælge 3.000 flasker vin til 20 butikker. I stedet kan de sælge det til os på ti minutter, hvis det er til den rigtige pris vel at mærke,« siger John Holm.

Den strategi gør det muligt for makkerparret at sælge amerikanske Villa MT Eden Chardonnay fra 2010 til 399 kroner for seks flasker. Normalprisen er ifølge John Holm 179 kroner flasken. Skulle han dog selv vælge, ville han tage en fransk Lirac Rosé Les Grand Cypres 2014 - vejret taget i betragtning.

Artiklen fortsætter under billedet
Kvickly Odder3
Kvickly Odder arbejder med en 18 procents avance på de store vinsalg. Så hvis butikken sælger for tre millioner per gang, tjener de 540.000 kroner. Det skal dog også betale for ekstra arbejdstid markedsføring og transport. Foto : Bo Amstrup

Udsalget af vin er lagt strategisk tre gange om året: Før konfirmationssæsonen, inden pinse og sommer, hvor der skal fyldes op i glassene til bryllupper og studenterfester og slutteligt inden juletiden.

Vin

For fire år siden, da Berlingske senest beskrev det jyske vinmekka, satte man 100.000 flasker vin til salg. Dengang fik man ikke solgt dem alle, og man når heller ikke i år helt op på 150.000, men salget er steget markant. Målet er ikke at melde udsolgt, for så har man jo købt for lidt, som John Holm forklarer.

Det udsagn rummer dog også en anden interessant pointe om Kvickly i Odders vinsalg. For det er ikke uden risiko, når John Holm gør sine storindkøb. I årets vinudsalg har han indkøbt 82 forskellige vine. Ti af dem er ifølge John Holm skæverter, hvor salget slår fejl.

»Det er okay, men sker det, at 72 bliver til fiaskoer og ti hitter, kan det gøre meget ondt på forretningen,« siger John Holm og uddyber:

»Selv om vi synes, det er nogle gode vine, så er der mange ting, der spiller ind. Man skal have en direktør, der stoler på, at man kan købe ind for halvanden million forudbetalt, og så få det solgt«.

Når der ikke er vin på udsalg, sælger Kvickly i Odder omtrent 10.000 flasker vin om ugen, oplyser John Holm. Selv om det er en pæn portion, er det dog en mindre del af landets samlede vinindkøb, der i 2014 løb op i 154 millioner liter vin.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen