Berlingske Business

Kvadrat forfiner sin niche

29BBMentrep-AndersByriel-Kv.jpg
Tekstiler, gardiner, vægbeklædninger, betræk og andre produkter fra Kvadrat i Ebeltoft kan du efterhånden finde i de mest prestigefyldte bygninger verden over.

For at udvikle sin kernekompetence har den danske ekspert i avancerede tekstiler, Ebeltoft-virksomheden Kvadrat, delt markedet yderligere op.

Tekstiler, gardiner, vægbeklædninger, betræk og andre produkter fra Kvadrat i Ebeltoft kan du efterhånden finde i de mest prestigefyldte bygninger verden over. Det gælder f.eks. firmadomiciler, kendte offentlige bygninger og hotelkæder. Kvadrat betjener internationale toparkitekter og verdensberømte designere, når de skal udforme bygningsinteriør til deres kunder.

BM

Kvadrat har opbygget sit brand over en årrække, og ifølge direktør Anders Byriel befinder Ebeltoft-virksomheden sig i dag i en global niche, hvor de fleste konkurrenter er lokale spillere, der omsætter for under ti procent af, hvad Kvadrat gør i sit segment.

Til gengæld er mulighederne i nichen store globalt – p.t. i særlig grad i Kina, hvor der bygges kontorhuse og hoteller i stor målestok.

»Der er ingen i verden, der betjener top­arkitekter og designere på præcist den måde, vi gør. Det tager op til tre år at køre et projekt igennem,« fortæller direktør Anders Byriel.

Han mener, at måden at sikre nichen på er at segmentere den yderligere. Derved kan Kvadrat forfine sin kernekompetence.

Deler nichen op

»Derfor har vi også på det seneste delt vores markeder op i arkitekt- og designer-markedet som det ene segment og mid- og highend møbelindustrien som det andet,« siger Anders Byriel.

I mid- og highend møbelindustrien er der fem-seks mindre konkurrenter på global basis – bl.a. Gabriel Boligtekstiler i Aalborg.

Forskellen mellem Kvadrat og mange af de mindre konkurrenter er, at Kvadrat har en kollektion af tekstiler med op til 3.000 varianter i forskellige design og farver, som virksomheden selv producerer og lagerfører.

pix-MadsRyder

Den største udfordring for Kvadrat lige nu er at kunne servicere sine kunder i Asien – herunder i Kina – tilstrækkeligt hurtigt.

»Vi har produktion i England, Holland og Danmark, men vi arbejder også på en løsning, der gør det muligt for at os at producere tættere på vores asiatiske kunder. Det har vi hidtil afstået fra, fordi vi er ekstremt optaget af kvaliteten,« forklarer Anders Byriel.

Indtjening skal finansiere væksten

95 procents af Kvadrats salg sker til globale kunder. Det, der begrænser væksten, er alene virksomhedens kapacitet til at betjene kunderne og det forhold, at væksten skal finansieres af indtjeningen.

»Vi er jo en privatejet virksomhed og ønsker at holde en fornuftig balance mellem vækst og indtjening.«

»Vi har da haft besøg af kapitalfonde, der ville købe os og sætte mere turbo på. Men kapitalfonde arbejder med en fem-årig tidshorisont. Vi er her derimod på den lange bane. Vi tror, at sund vækst er bedre end hurtig vækst,« siger Anders Byriel.

Som andre globale danske markedsledere er Kvadrat i en favorabel position, når det gælder kvalificeret arbejdskraft.

»Vi slår sjældent stillinger op. Vi kan vælge blandt de mange kvalificerede ansøgere, der selv henvender sig,« forklarer Anders Byriel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen