Berlingske Business
17:42

Kunderne fik intet at vide om farlige HTH-køkkenskabe

Billede
Ifølge Rune Stephansen, administrerende direktør for HTH, har virksomheden afventet besked fra Sikkerhedsstyrelsen om proceduren for at kontakte kunderne og advare dem om de farlige skabe: »Der er ikke noget hemmelighedskræmmeri fra vores side,« siger han. PR-foto.

Køkkenoverskabe fra HTH har løsrevet sig fra væggen og er faldet ned hos flere kunder. Medarbejdere gjorde køkkenfirmaet opmærksom på risikoen for et år siden, men kunderne er fortsat ikke blevet informeret om fejlen.

Bang! Tunge køkkenskabe fra HTH Køkkener er faldet ned hos flere kunder. Alligevel nøler firmaet med at advare de tusindvis af danskere, der har netop den type køkkenskabe.

Kunderne er således endnu ikke blevet informeret om risikoen med skabene, selv om HTH blev advaret om problemet allerede først på året. Det oplyser flere forhandlere af HTH-køkkener til Berlingske Business.

Pix: IKEA-RESTRUCTURING/

Interne dokumenter udsendt til medarbejdere viser, at de ansatte i køkkenfirmaet sidste mandag fik mundkurv på og derfor ikke må udtale sig om de nedfaldne køkkenskabe. Allerede i januar blev HTH informeret om problemerne med skabene. Siden har forhandlere oplevet, at flere køkkenskabe hos kunder er faldet ned fra væggen, uden at HTH har reageret.

Det er ifølge HTH det såkaldte K21-beslag, der volder problemer, når skabet er over 70 centimeter bredt. Den kombination findes i 22.000 køkkener, vurderer HTH, der årligt producerer 75.000 køkkener, hvoraf 45.000 bliver solgt til danske kunder.

Ifølge HTH er det i alt syv køkkener, der har været problemer med. Køkkenfirmaet forklarer på den eksterne hjemmeside www.k21montering.dk , der endnu ikke er udsendt til kunderne, hvordan kunderne skal agere, hvis de har et af de køkkener, der kan risikere at falde ned fra væggen.

Beslagene, der har været brugt siden 2002, er nu blevet trukket ud af produktionen i hele den børsnoterede Nobia koncern, som HTH er en del af.

Ingen hemmeligheder

Den administrerende direktør i HTH, Rune Stephansen, siger, at han blev opmærksom på problemet før sommerferien og igangsatte en undersøgelse.

Direktøren tilføjer, at han ikke er bekendt med, at HTH-forhandlere allerede rapporterede om problemet i begyndelsen af 2016.

SKOREA-TECHNOLOGY-COMPANY-SAMSUNG-EARNINGS

Køkkenfirmaet har kontaktet Sikkerhedsstyrelsen, der har ansvaret for teknisk sikkerhed i Danmark, og har siden afventet svar fra myndigheden på, hvordan kunderne skal informeres om problemet.

HTH vil udsende et brev til de adresser, der inden for de seneste 14 år har modtaget køkkener med netop den type beslag, der kan risikere at styrte ned.

»Det er den mest effektive tilgang, for vi ved, hvor vi har solgt køkkenerne til. Det ved vi helt præcist,« fastslår Rune Stephansen.

Hvis køkkenet er blevet leveret til en erhvervskunde, der har installeret det i et lejlighedskompleks, ved I så helt præcist, at det for eksempel er lejligheden på 2. sal til højre?

»Den detalje skal jeg ikke kunne svare på. Men hvis vi ikke har leveret køkkener til alle lejlighederne i bygningen, må vi se, hvordan vi får kontaktet dem, der har det pågældende beslag i deres køkkener.«

pix-Galaxy Note 7

Hjemmesiden, hvor I beskriver problemet, har været oprettet siden 1. juli. Nu er det november. Hvorfor er kunderne ikke blevet kontaktet endnu?

»Det er ikke, fordi vi ikke vil. Der er ikke noget hemmelighedskræmmeri fra vores side. Vi vil lige have beskeden fra Sikkerheds­styrelsen klar, før vi sender brevet ud.«

Er det ikke bedre at få advaret kunderne og så tage ekstra tiltag senere, hvis Sikkerhedsstyrelsen kræver det?

»Det kan man sige. Men vi har en informationspligt overfor Sikkerhedsstyrelsen. Vi vil gerne sikre os, at det vi gør, har en sådan kvalitet, at både vi og styrelsen kan stå bag det.«

Ingen grund til at vente

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen blev HTH allerede torsdag eftermiddag orienteret om, at de ville få grønt lys til deres måde at behandle sikkerhedsproblemet på. Den endelige godkendelse blev sendt fredag. HTH har herefter oplyst, at brevene nu vil blive sendt ud.

Kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Cramon, understreger, at styrelsen meget gerne ser, at virksomheder tager kontakt til kunder så snart, der er et sikkerhedsproblem:

»Virksomheder skal selvfølgelig ikke vente på, at vi godkender den måde, de vil oplyse om problemet på. Jo hurtigere det kommer ud til forbrugerne jo bedre. Så kan vi altid tale om, at der skal ske yderligere tiltag,« siger hun.

Et brev til kunderne er tilstrækkeligt, hvis alle adresser kan identificeres. Men Mette Cramon oplyser, at styrelsen vil tage yderligere kontakt til HTH om sporbarheden af køkkenerne efter Berlingskes interview med Rune Stephansen.

Flere forhandlerne mener ikke, at et brev er tilstrækkeligt. Tværtimod forstår de ikke, hvorfor HTH undlader at beskrive på problemet på firmaets hjemmeside samt i en pressemeddelelse.

Netop den tilgang til kvalitetsproblemer ser man ofte ved konkurrenten Ikea, og det vil i højere grad sikre, at kunderne er opmærksomme på problemet, kritiserer forhandlerne.

Det er Rune Stephansen ikke enig i.

»Det er en vurdering, om et banner på hjemmesiden og en pressemeddelelse vil gøre den store forskel,« siger han.

Kan du garantere for, at hvert af de 22.000 hjem modtager et brev med posten?

»Ja. Det er hele strategien.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen