Berlingske Business

Kritikernes formandskandidat vil gøre Coop sundere - også økonomisk

generalforasamling i AGF
AGFs bestyrelsesformand Lars Fournais stiller op til formandsposten for Coop imod Lasse Bolander Foto:

Erhvervsmanden Lars Fournais stiller op som modkandidat til Lasse Bolander, når der til april skal vælges formand til Coop. Han er opstillet af de selvstændige brugsforeninger som i flere år har været utilfreds med dagligvarekæmpens nuværende ledelse.

Coop skal blive en sundere virksomhed - organisatorisk og forretningsmæssigt. Derfor har forretningsmanden Lars Fournais takket ja til opfordringen om at være kandidat til formandsposten ved valget i april 2018. Lars Fournais er manden, der kan samle Coop igen, mener baggrundsgruppen med repræsentanter fra de selvstændige brugsforeninger.

Formandskandidaten er bragt på banen efter, at utilfredsheden med den siddende bestyrelsesformands linje og koncernens trængte økonomi har ulmet i årevis, og efter at de selvstændige brugsforeninger i november erklærede, at de nu i februar vil opstille en modkandidat, der kan bringe Coop ud af dødvandet.

10BUSLasse-Bolander-121423.jpg

Valget er faldet på Lars Fournais, fordi han på de afgørende områder matcher de forventninger, som de selvstændige brugsforeninger har til den vigtige post som formand for en moderne, effektiv andels-bevægelse, skriver repræsentanter for de selvstændige brugsforeninger i en pressemeddelelse.

»Vi vil have en samlende figur. Coop kan ikke undvære brugsforeningerne, og vi kan ikke undvære Coop og Coops butikker. Men for at fælleskabet skal fungere, er vi nødt til at have en person i spidsen, som vil samle hele bevægelsen,« siger talsmand for de selvstændige brugsforeninger Søren Tang Sørensen.

Lars Fournais vil bygge videre den arv og de rødder, der er Coops, herunder med fokus på kvalitet og samfundsansvar. Men der er ifølge de utilfredse brugsforeninger behov for to ting yderligere for at blive en sund virksomhed. For det første en ledelse og en organisation, der respekterer medlemsdemokratiet og sætter købmændene, uddelerne og ildsjælene foran hovedkvarteret. For det andet et styrket fokus på kerneforretningen. Målet er Coop som en sund virksomhed.

29BUSCoop-Lasse-Bolander-12.jpg

»Coop som en sund virksomhed rummer tre ting. Sund betyder samfundsansvar og kvalitet. Det betyder også sund økonomi. Og så betyder det ikke mindst en sund organisation, hvor kræfterne skal sættes fri, og hvor administrationen og hovedkvarteret ikke får lov til at tro, at de selv er meningen med det hele,« siger Lars Fournais ifølge pressemeddelelsen.

Lars Fournais har i dag en række bestyrelsesposter i bl.a. OK, Stibo og Danske Invest og er formand i både AGF og den frivillige kæde Lakeksperten. Og så har han haft ledende direktørposter i bl.a. Grundfos, Brødrene Dahl og Saint-Gobain Distribution Denmark.

»Vi vil have en samlende figur. Coop kan ikke undvære brugsforeningerne, og vi kan ikke undvære Coop. Men for at fælleskabet skal fungere, er vi nødt til at have en person i spidsen, som vil samle hele bevægelsen,« siger talsmand for de selvstændige brugsforeninger Søren Tang Sørensen og fortsætter:

Coop

»Lars er detailmand til fingerspidserne samtidigt med, at han har store erfaringer med det at lede frivillige foreninger, hvor mange og forskellige kræfter skal løfte i flok. Han har tyngden til at sætte sig for bordenden i Coop«.

Med AGF-formanden er der nu tre kandidater i spil, når på landsrådet den 13. og 14. april skal afgøres, hvem der fremover skal stå i spidsen for den medlemsejede dagligvarekoncern.

I sidste uge meldte Mikkel Irminger Sarbo, der er medlem af Coops bestyrelse, sig også på banen som udfordrer til Lasse Bolander. Han blev dog mødt med en kølig afvisning af baglandet, som mente, at der skulle tungere skyts til i formandsstolen.

30BUSPix-Mikkel-Sarbo-13140.jpg


Coop havde i 2016 1.174 butikker, hvoraf 411 lå under de 345 selvstændige brugsforeninger. De er tilsluttet Coop, men har egne bestyrelser og ejerskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen