Berlingske Business

Krisen dæmper lysten til at rejse

Krisen dæmper lysten til at rejse - 1
Især Europa og Asien er mærket af krisen, mens turismen stiger i Mellemøsten, Afrika og Latinamerika. Foto:

Den internationale turisme er gået i stå og ventes at falde med hen ved to procent i 2009. Europa og Asien er mest mærket af nedgangen.

Afmatningen i den globale økonomi er begyndt at påvirke international turisme. Væksten i turismen gik i stå i andet halvår 2008, oplyser Verdens Turistorganisation (UNWTO) i dag.

Samlet set steg rejselysten i form af ankomster med to procent til 924 millioner i 2008. Men denne vækst skyldtes gode resultater i første halvår i fjor. I andet halvår medførte finanskrise og stigende priser på olie og forbrugsvarer samt udsving i vekselkurserne, at turismen faldt med én procent.

Den negative tendens ventes at fortsætte i 2009. Der er udsigt til en nedgang på hen ved to procent.

Især Europa og Asien er mærket af krisen, mens turismen stiger i Mellemøsten, Afrika og Latinamerika.

Frankrig og Spanien er fortsat verdens førende turistmål.

Ritzau/dpa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen