Berlingske Business
17:42

Konkurrenter undsiger Coop-chef: Ikke én gris får det bedre med jeres mærke

Høgsted
Coops topchef Peter Høgsted er gået i clinch med både fødevareministeren og konkurrenter ved at stå uden for en mærkningsordning for svinevelfærd. Nu laver Coop sit eget mærke, men det får en hård medfart af konkurrenterne. Foto:

Coops topchef Peter Høgsted er gået i clinch med både fødevareministeren og konkurrenter ved at stå uden for en mærkningsordning for svinevelfærd. Nu laver Coop sit eget mærke, men det får en hård medfart af konkurrenterne.

Coops topchef Peter Høgsted har med et hidsigt angreb på fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) ikke bare lagt sig ud med ministeren. Topchefen henter heller ikke megen respekt hos sine konkurrenter, efter at han og Coop har valgt at stå uden for den mærkningsordning for svinevelfærd, som regeringen med Esben Lunde Larsen i spidsen lancerede tirsdag som en del af landbrugspakken.

Coop har – blandt andet i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk og Dyrenes Beskyttelse – som konsekvens af uenigheder om det statslige mærke udviklet koncernens egen ordning for dyrevelfærd, som altså bliver gældende i Coops cirka 1.200 butikker fordelt på kæderne SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma. Men den ordning giver man ikke meget for hos ærkerivalen Dansk Supermarked, hvor CSR-chef Helene Regnell har siddet med ved forhandlingerne om den statslige mærkningsordning.

RB PLUS Gode initiativer skal være Coops fundament

»Deres mærke cementerer status quo, fordi de mærker det, der allerede findes. Der er ikke én gris, der får det bedre af Coops mærke,« siger Helene Regnell.

En højere standard

Coop har lige fra begyndelsen af forhandlingerne om dyrevelfærdsmærket været skeptisk over for fødevarestyrelsens oplæg, og da fødevareministeren i går lancerede en ordning uden tilsyneladende at give Coop og Peter Høgsted besked om, at dialogen var lukket, satte Coop-chefen sig til tasterne, og via en blog sendte han en sømmerlemmende kritik mod Esben Lunde Larsen, som han blandt andet beskyldte for manglende format. Med Coops egen mærkningsordning mener Peter Høgsted blandt andet, at koncernen »sætter en højere standard for dyrevelfærd«, ligesom ordningen adskiller sig fra den statslige ordning ved også at omfatte forarbejdet kød – for eksempel pålæg.

Det er nærliggende at få den tanke, at det mere er hensynet til økonomien end hensynet til dyrene, der har fremkaldt en så skinger reaktion (fra Coop, red.)

Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked
DEL CITAT

Men Helene Regnell afviser de ædle hensigter fra Coop og Høgsted og antyder kraftigt, at Coop med en stor andel af import af kød fra blandt andet Tyskland har interesse i at have sin egen ordning af hensyn til kroner og øre.

svinekød

»Det er nærliggende at få den tanke, at det mere er hensynet til økonomien end hensynet til dyrene, der har fremkaldt en så skinger reaktion på et initiativ, der har opbakning fra trefjerdedele af dansk detailhandel,« siger Helene Regnell, som mener, at vejen til bedre dyrevelfærd skal forankres bredt og med mindre skridt.

»Det, vi har en ambition om, er at gøre dyrevelfærdsprodukter til allemandseje. Det er kun igennem en markedsdrevet tilgang, at vi kan skabe et incitament hos landmændene til at investere i bedre dyrevelfærd og få forbrugerne til at synes, at de har råd til det. Hvis ikke vi skaber forbindelsen mellem producenten og forbrugerne, forandrer vi ingenting,« siger hun.

Også John Wagner, direktør i De Samvirkende Købmænd (DSK), der tæller Menu, Spar, Min Købmand, Letkøb og Rema 1000 samt Løvbjerg og ABC Lavpris, mener, at Coop-topchefens kritik af fødevareminister Esben Lunde Larsen er forfejlet.

Coop har ifølge ham haft alle muligheder for at blive ved bordet og medvirke til, at der kunne komme enighed om et fælles mærke. At det nu ikke lykkedes er ærgerligt, mener John Wagner.

»Jeg har altid været bekymret for en skilte­skov. Derfor ville det have været bedst, hvis vi nu var endt med en model, hvor der var det statslige mærke; det kunne forbrugerne håndtere. Nu skal forbrugerne både forholde sig til ét mærke i totredjedele af detailhandlen og et andet mærke i hos Coop. Men det er Coops valg,« siger John Wagner.

Han afviser, at det statslige mærke ikke giver en bedre dyrevelfærd, som Coops topchef har sagt. Han mener derimod, at mærkningen kan få flere landmænd til at prioritere dyrevelfærden.

Lunde beklager tone i Facebook-opslag om Ida Auken

»Dyrevelfærd er en trend, der vil blive meget mere markant de kommende år. Derfor er det vigtigt, at mærket bliver indført, og at det bliver let for mange landmænd at kunne udvikle deres produktion i retning af mere dyrevelfærd. Så kan vi få meget mere kød ud i montrene. For det skal gerne være sådan, at du kan have et bredt udvalg i alle butikker, så alle kunder kan få varen. Kan man kun få varen hver femte gang, man handler, bliver det ikke indarbejdet i folks indkøbsvaner,« siger han.

Kritikken fra konkurrenterne preller af på Peter Høgsted.

»Såvel Forbrugerrådet som Dyrenes Beskyttelse mener, at Coops forskel vil gøre en forskel. At Dansk Supermarked og DSK tror noget andet må jo være deres valg,« siger Peter Høgsted, som mener, at den statslige ordning er for uambitiøs og anfægter blandt andet, at ordningen ikke inkluderer forarbejdet kød og andet kød end svinekød.

Mærke

»Det er da mærkværdigt,« siger topchefen og konstaterer:

»Vi vil ikke kalde noget forbedret dyrevelfærd, hvor det reelt er den standardproduktion, som vi kender i dag eller meget tæt på det. Det mener vi ikke er reel dyrevelfærd, og derfor vil vi hæve barren.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen