Berlingske Business
17:42

Konkurrenter lægger afstand til Lauritz.com

Billede
Det er ikke gået ubemærket hen i auktionsbranchen, at Berlingske Business på baggrund af massiv dataanalyse har påvist en ekstremt høj aktivitet blandt ganske få kunder på Nordens største auktionshus, Lauritz.com. (Arkivfoto) Foto:

Auktionshusene Bruun Rasmussen og Everclassic.com er rystede over den budadfærd, der har vist sig hos Nordens største auktionshus, Lauritz.com. Sagen har også skabt politisk forargelse.

Det er ikke gået ubemærket hen i auktionsbranchen, at Berlingske Business på baggrund af massiv dataanalyse har påvist en ekstremt høj aktivitet blandt ganske få kunder på Nordens største auktionshus, Lauritz.com. Både hos auktionshuset Bruun Rasmunssen og i det noget mindre Everclassic.com er man overraskede over den dominans og den aktivitet, storkunder har hos Lauritz.com, som blev børsnoteret for få måneder siden.

Vurderings- og salgsdirektør og auktionarius hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner, Kasper Nielsen, tager skarpt afstand fra den adfærd, der foregår blandt de mest bydende kunder på Lauritz.com.

»Det er ikke et billede, vi kan genkende hos os. Vi driver en anden type forretning, end Lauritz.com gør. Vi har færre effekter til salg, end de har, men de bydehistoriker, vi har, ligger på et væsentligt lavere antal for de af vores kunder, der er de mest bydende. Og de budkonverteres til langt flere reelle handler,« siger Kasper Nielsen.

Billede

Berlingske Business kunne i går berette, hvor ekstremt meget de ti mest aktive kunder byder på Lauritz.com. Top 10-kunder har deltaget i cirka 370.000 auktioner i Lauritz.coms levetid, hvilket svarer til cirka 10 procent af alle auktioner på siden.

»Den kunde, vi har, der igennem de seneste 12 år, hvor vi har haft netauktioner, har budt på allerflest auktioner, har budt på 12.000 varer,« siger Kasper Nielsen.

Den mest aktive kunde på Bruun Rasmussen får sidste bud i 19 procent af handlerne, mens det for Lauritz.coms mest aktive kunde sker i ni procent af tilfældene. En af Lauritz.coms top 10-kunder er helt nede på at give sidste bud i 0,3 procent af handlerne. Den kunde, der har den laveste konvertering af bud til køb blandt Bruun Rasmunssens top 10-kunder, giver sidste bud i 6,1 procent af handlerne.

aaa

Hos Everclassic.com, som blev lanceret i sommeren 2014, sidder en tidligere Lauritz.com-ansat i skikkelse af Rasmus Warnke Nørregaard i spidsen for firmaet. Han er ligesom Kasper Nielsen dybt overrasket over de voldsomme antal auktioner, Lauritz.coms store kunder deltager i.

»Jeg synes, det er fuldsstændig overdrevet, at så få kunder kan stå for så mange bud. Det er over så lang tid, og det er så mange bud, så man skal næsten være fuldtidsansat for at nå det,« siger Rasmus Warnke Nørregaard, som fortæller, at historien om Lauritz.com har fået Everclassics kunder til at rette henvendelse til det lille auktionshus.

»Vi har fået supermange reaktioner fra vores kunder i dag. Det påvirker os alle sammen i branchen, når sådan noget sker,« siger han og konstaterer, at det er altafgørende som auktionshus med handel på nettet at »holde sin sti ren« for at fastholde den altafgørende troværdighed:

Fredag - Laurtiz.com

»Netauktioner får en ridse i lakken, og kunderne bliver bekymrede. Det er ikke kun Lauritz.com, det går ud over, det går ud over os alle sammen,« siger Rasmus Warnke Nørre­gaard.

Det er ikke kun hos konkurrenterne, at sagen om Lauritz.com er blevet bemærket. På Christiansborg mener Karin Gaardsted, der er forbrugerordfører for Socialdemokraterne, at Berlingskes afsløringer af forbrugeradfærden hos visse store kunder hos auktionshuset Lauritz.com, er »stærkt bekymrende«.

»Lauritz.com er jo et populært auktionshus. De bliver profileret på TV, og det er fint, og det er også fint, at man genbruger ting, som kommer til gavn i nye hjem. Men det er stærkt bekymrende, at data viser, at de samme ti kunder udviser en helt ekstrem aktivitet, sådan som Berlingske har afdækket. De oplysninger giver grund til, at alarmklokkerne bimler for mig som politiker,« siger Gaardsted, som vil have erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) til at undersøge, om forbrugerne kan være trygge, når de handler hos auktionshuset Lauritz.com.

09BUSINESS-172924.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen