Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Konkurrencestyrelsens bookingportal-initiativ får lunken modtagelse

534684679.jpg

Størstedelen af de europæiske hoteller er ikke er klar over, hvad deres muligheder er i bookingportal-junglen. I kølvandet på det vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu informere bedre. Fint, men slet ikke godt nok, mener både hoteldirektør, Horesta og Dansk Erhverv.

Bookingportaler som Expedia.com og Booking.com er en evig kilde til tovtrækkeri mellem hoteller, brancheorganisationer og konkurrencestyrelsen.

Det nyeste kapitel i historien om portalproblemet er, at en europæisk undersøgelse har vist, at størstedelen af de europæiske hoteller ikke har forskellige priser på portalerne, og heller ikke kender deres muligheder på området.

Nu har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen allieret sig med Dansk Erhverv og brancheorganisationen Horesta, og målet med samarbejdet er at hjælpe danske hoteller med at få bedre aftaler med - og i sidste ende øge konkurrencen mellem - bookingportalerne.

Men både Dansk Erhverv og Horesta tvivler på, at det vil have den store effekt. Skal man have fat i problemets kerne, skal der mere til end blot information.

»Vi mener stadig, at kilden til at gøre en forskel her er at åbne op for de snævre prisklausuler,« siger Susanne Nordenbæk, Chef for turisme og oplevelsesøkonomi hos Dansk Erhverv.

24BUSastoria-122611.jpg

De klausuler, Danske Erhverv taler om, er allerede blevet ændret én gang: Ind til 2015 var der tale om »brede« prisklausuler, der betød, at hotellernes pris skulle være ens på alle bookingportaler. Efter at Konkurrencestyrelsen igangsatte en undersøgelse af prisklausulerne, ændrede forholdene sig til såkaldte »smalle« klausuler.

Nu kan hotellerne lave prisdifferentiering mellem de forskellige portaler. Men portalerne kræver stadig, at hotellerne ikke tilbyder værelser til en billigere pris på deres egne hjemmesider. En problematisk begrænsning, mener ud over Dansk Erhverv også brancheorganisationen Horesta.

Horesta har tidligere meldt ud, at de frygter, at portalerne får en monopollignende status. Efterhånden som flere og flere af hotelbookingerne sker gennem portalerne, vokser behovet for kontrol af konkurrencemulighederne. Dansk Erhverv vurderer, at nogle hoteller får omkring 70 procent af deres bookinger via portaler, og at markedet for erhvervsovernatninger også er begyndt at gå gemmen dem.

For Susanne Nordenbæk er det dog vigtigt at pointere, at man ikke ønsker at lukke bookingportalerne, men i stedet at åbne for dialog og sætte rammen. Det samme gælder for hotellerne.

»Som enkelte hoteller er vi meget små spillere, og vi er afhængige af bookingportalerne,« siger Jesper Sander, direktør for Cabinn-hotellerne.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen mener i første omgang, at problemet bunder i manglende oplysning.

»Jeg har hørt, at de har det synspunkt i flere år, men der er noget der tyder på, at en betydelig del af hotellerne ikke bruger de muligheder de har fået efter afskaffelsen af bookingportalernes brede klausuler. Vi er nået til enighed med organisationerne om at samarbejde om at give noget mere direkte vejledning til hotellerne,« siger vicedirektør Jacob Schaumborg-Müller fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsen.

Han peger også på, at hotellerne har mulighed for at fastsætte forskellige priser på hotelværelser på forskellige bookingportaler og kan tilbyde lavere priser til kunder, der henvender sig personligt. På den måde kan de selv styre priserne.

Postcentral

»Et hotel kan skrive på egen hjemmeside, at kunderne skal kontakte dem direkte. Det er der set eksempler på i udlandet,« siger Jacob Schaumborg-Müller.

Men det kommer dog ikke til at ske i praksis, vurderer Jesper Sander. Det er ganske simpelt for besværligt.

»Det kommer ikke til at batte. Den tanke fungerer måske i et lukket klubmiljø, men i virkeligheden vil det ikke have den store gennemslagskraft,« siger Jesper Sander.

Susanne Nordenstrøm tror på, at samarbejdet kan lede til en løsning på portalproblematikken.

»Vi har oplevet, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen inden for det seneste halve år trods alt anerkender, at her er et problem, og at det er vigtigt at vi arbejder sammen om det her. Det er ikke godt nok, men nogle gange er man nødt til at spille med,"« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen