Berlingske Business

Konkurrencestyrelsen politianmelder Metro

ARCANDOR/
En fusion med engroselskabet Euro Cater skulle have været redningsplanen for varehuskæden Metro, men fusionen blev droppet. Nu politianmelder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Metro for at holde centrale oplysninger tilbage i forbindelse med godkendelsen af fusionen. Foto:

En fusion med engroselskabet Euro Cater skulle have været redningsplanen for varehuskæden Metro, men fusionen blev droppet. Nu politianmelder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Metro for at holde centrale oplysninger tilbage i forbindelse med godkendelsen af fusionen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har politianmeldt Metro. Grossistvirksomheden undlod at give centrale oplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en anden mulig køber i forbindelse med en eventuel fusion med Euro Cater, lyder det fra direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing:

»Metro undlod at give os oplysninger, der var væsentlige for vores arbejde med at undersøge, om fusionen ville være skadelig for konkurrencen. Det er alvorligt, og vi har derfor valgt at anmelde sagen til SØIK (Statsadvokaten for Særlig International og Økonomisk Kriminalitet, red.

pix-metro

Hvis Forbrugerstyrelsen godkender en fusion, der begrænser konkurrencen betydeligt, kan det få alvorlige konsekvenser, siger Agnete Gersing:

»Det kan skade andre virksomheder, og i sidste ende vil det gå ud over forbrugerne.«

I følge Konkurrenceloven skal  fusioner, der hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, forbydes. Fusionen mellem Metro og EuroCater kunne derfor ikke godkendes uden omfattende og yderligere undersøgelser, meddeler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Der bliver alligevel ikke reddet en eneste arbejdsplads, når Metro-kæden lukker og slukker i Danmark

Det fik parterne besked om sidst i november, og de opgav herefter fusionen.

Fusionsplanerne skulle have reddet varehusene i Aarhus og Glostrup, men da planerne ikke blev til noget, måtte den tyske varehuskæde i november 2014 lukke og slukke i Danmark. Dermed var håbet ude for de 300 medarbejdere, der kunne have reddet jobbet, hvis Euro Cater havde overtaget de to varehuse, lød det fra selskabet tilbage i november måned.

Oplysningerne om en anden mulig køber, som Metro i følge styrelsen ikke oplyste noget om, var væsentlige for at vurdere, om fusionen kunne godkendes, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den baggrund har Styrelsen altså nu valgt at anmelde sagen til Statsadvokaten for Særlig International og Økonomisk Kriminalitet (SØIK).

Tilbage i november måned mente Metro derimod ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen var hurtig nok i godkendelsesprocessen af overtagelsen af varehusene, som styrelsen skal sige god for, fordi Euro Cater og Metro er store spillere på engrosmarkedet.

ARCANDOR/

I forbindelse med sagen fortalte administrerende direktør Charles Kay til Berlingske, at han var chokeret over, at det kan ende med en bødestraf til Metro, hvis politiet skulle tage sagen op:

»Jeg er helt uforstående overfor, hvad det skulle være for oplysninger, vi skulle have tilbageholdt. Vi har arbejdet døgnet rundt for at udlevere alt, hvad de har bedt om,« sagde Charles Kay i november.

Da partnerne opgav fusionen i november, havde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen endnu ikke modtaget en fuldstændig anmeldelse af den komplicerede fusion fra Metro og EuroCater. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 90 dage til at behandle en anmeldelse af en kompliceret fusion fra den dag, en fuldstændig anmeldelse er modtaget.

pix-METRO

METRO-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen