Berlingske Business

Konkurrencerådet anmelder campingpladser til politiet

Nedgang i antallet af campingo
Det var ulovligt, da Campingrådet krævede, at alle gæster skulle købe det såkaldte CKE-pas. Scanpix/Simon Bohr

Det var i strid med konkurrenceloven, at Campingrådet krævede, at campingpladser tvang kunde til at købe pas.

København. Konkurrencerådet har besluttet at anmelde et sagskompleks om prisaftaler i campingbranchen til politiet for brud på konkurrenceloven.

Via paraplyorganisationen Campingrådet, der bestod af brugere og ejere af campingpladser, havde branchen besluttet, at alle campingpladser skulle kræve, at gæster ejede eller købte et CKE-Pas.

Politianmeldelsen falder efter, at DK-Camp, en forening for 300 campingpladser, har tabt sagen ved Konkurrenceankenævnet.

Ankenævnet har endeligt stadfæstet en tidligere afgørelse om, at det var i strid med loven at kræve, at kunderne købte eller ejede CKE-passet.

USA

- Ankenævnet har slået fast, at Campingrådet overtrådte konkurrenceloven med sit krav om campingpas og med sit krav om en fast pris.

- Kravet var blandt andet udtryk for, at konkurrerende campingpladser har koordineret priser, og det er klart i strid med konkurrenceloven, skriver vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Bitten Thorgaard Sørensen i en pressemeddelelse.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen dækkede den ulovlige aftale omkring 90 procent af alle danske campingpladser.

- De danske campingpladser driver virksomhed, og de skal overholde konkurrenceloven ligesom alle andre typer virksomheder, skiver Bitten Thorgaard Sørensen videre.

Campingrådet, hvor beslutningen blev truffet, er efterfølgende begæret konkurs og lukket.

- Konkurrencerådet har besluttet at anmelde sagen til politiet, skriver Konkurrence- og Forbrugerrådet i sin pressemeddelelse.

Campingrådet blev skabt i 1989, men lukkede altså grundet sagen i sommeren sidste år.

28BUSPix-Kina1-091408.jpg

- Efter meget lang ventetid og uro omkring Campingrådet, har Campingrådets bestyrelse besluttet, at Campingrådet skal ophøre.

- Sagen i Konkurrencestyrelsen omkring campingpasset har været afgørende for beslutningen, selv om Campingrådet endnu ikke har modtaget bødeforlægget fra Konkurrencestyrelsen.

- Et trist punktum er dermed sat for mange års fællesskab og samarbejde blandt alle aktører i dansk camping, skriver Dansk Camping Union på sin hjemmeside om den beslutning.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen