Berlingske Business
10:08Ny Star Wars-film slår alle rekorder - undtagen sin forgængeres

Kommuner vil lokke pengestærke turister til udkantsmuseer

turister
ARKIVFOTO. Foto:

Hvis dansk turisme skal styrkes, skal man lokke kulturturister uden for de store byer, lyder det fra KL.

København: Hvis turisme for alvor skal være med til at skabe vækst i Danmark, så skal der arbejdes på at gøre turister opmærksomme på museer og andre kulturtilbud uden for landets større byer.

Sådan lyder et af kommunernes forslag til en ny national turismestrategi, som præsenteres mandag.

- Kulturturisme er noget, der foregår i hele landet, for det er ikke kun de store byer, der har nogle spændende kulturtilbud, siger kontorchef i KL Karoline Amalie Steen.

- Men vi kan se, at mange af de gode kulturtilbud, der er rundt omkring i landet, ikke er så kendte. Turisterne kommer simpelthen ikke dertil, fordi de ikke kender til dem, siger hun.

14BUSMoe-195216.jpg

Ifølge KL er 34 procent af turisterne i Danmark såkaldte kulturturister. Det er en attraktiv gruppe at få besøg af, fordi de bruger flere penge i døgnet end andre turistgrupper.

KL ønsker sig blandt andet et tættere samarbejde mellem de lokale turistorganisationer og kulturtilbud som museer, teatre og spillesteder.

- Ved i højere grad at samarbejde med turistorganisationerne kan man udvide kundegrundlaget. Det er ikke museernes hovedfokus, og det skal det heller ikke være.

- Men som opdragsgivere skal vi se på, hvordan vi kan koble de to verdener, siger kontorchefen.

Tivoli Hjørnet

Udenlandske gæster udgjorde i 2014 26 procent af de besøgende på de danske museer. Opskriften på flere besøgende vil KL gerne finde frem til sammen med regeringen, som ventes at fremlægge en national turismestrategi senere på året.

- Ministerierne og kommunerne er mange steder sammen om at finansiere eksempelvis museer, og vi har også mange af turistorganisationerne. Vi må finde ud af, hvordan de to verdener kan blive bedre til at udnytte hinandens styrker.

- Salg og markedsføring er turisterhvervets styrke, og formidling af kultur og natur er kulturinstitutionernes. De to verdener kan få mere ud af hinanden, siger Karoline Amalie Steen.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen