Berlingske Business

Kohberg konkurreres i minus af detailhandlen

pix-koh
Detailhandlen presser for første gang brødgiganten Kohberg ud i underskud. Foto:

Den danske brødgigant Kohberg presses så meget af detailhandlens lave priser og fokus på egne mærker, at det nu har historiske konsekvenser for virksomhedens omsætningen.

For første gang nogensinde er den danske familieejede brødproducent Kohberg kommet ud af 2012 med et underskud på næsten 5 mio. kr. - også selvom virksomheden har mindsket omkostningerne. Det skyldes det svære prispres fra detailhandlen, og danskernes faldende lyst til brød.

»Jeg ved ikke, om man skal bruge ordet grådige, for de er også presset. Men vi har oplevet de seneste par år, at konkurrencen er så hård, at der bliver spillet endnu mere med musklerne, og så ender det oftest med et ensidigt fokus på prisen,« siger bestyrelsesformand i Kohberg Mads Middelboe til Børsen og forklarer, at han foretrækker mere fokus på kvalitet og innovation frem for lavere priser.

Detailhandlen har de seneste år fokuseret mere på de såkaldte private labels - butikkers egne produkter, der oftest er billigere end brødproducenterne kan tilbyde. Den tyske brancheorganisation BVLH mener, at supermarkederne kan tjene 10-30 procent mere, hvis de vælger, at sælge private labelprodukter. Og det er endnu et problem, der presser brødproducenterne. Ikke nok med, at det presser dem økonomisk, så står de ifølge Klaus Grünert, professor og leder af Mapp Centret ved Aarhus Universitet, der analyserer forbrugertendenser i fødevaresektoren, placeret i et stort dilemma.

»På den ene side prøver de at beskytte deres eget mærkes værdi og plads på supermarkedshylderne. På den anden side siger de ja til at levere til private labels, som presser deres eget mærke ud af hylderne,« siger han til Børsen.

Kohberg har, i forsøget på at redde sig ud af krisen, indgået en aftale med Netto. Aftalen handler om det nye koncept Brødhuset, hvor der hver morgen kl. 8 er nybagt brød i omkring 400 Netto-butikker rundt omkring i landet. Det positive ved aftalen er, at Kohberg spiller en meget større rolle i det nye koncept i forhold til andre Private Labels-aftaler, hvor de ikke har haft noget at skulle have sagt.

Kohberg er ikke den eneste brødproducent, der har svært ved at klare presset. Også svenske Lantmännen, der ejer de danske virksomheder Schulstad og Unibake Denmark, kan mærke det på omsætningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen