Berlingske Business

Kødfirmaer fylder køledisken med flere vegetariske madvarer

Billede 1
Daglivarekoncernen Coop, der blandt ander ejer Kvickly, Irma og SuperBrugsen, kommer fremover til at have flere vegetariske madvarer i køledisken.

Forbrugerne hiver ikke så meget kød op af køledisken, som de tidligere har gjort. Det har fået kødproducenter til at lancere flere kødfri varer.

Flere kødproducenter er begyndt at lancere vegetariske produkter, fordi efterspørgslen efter kød er faldet. Det skriver Børsen mandag.

Det kan blandt andet mærkes i daglivarekoncernen Coop, hvis kødsalg de sidste fire år er faldet med 1-2 procent på både kyllinge-, okse-, kalve- og svinekød. Det er det største fald i koncernen i mange år.

I Hanegal, der blandt andet producerer økologisk pålæg, pølser og færdigretter, har den manglende efterspørgsel også sat sine spor. Virksomheden har lanceret mellem 35-40 kødfri produkter. Fem procent af virksomhedens totale omsætning stammer herfra, hvilket er en fordobling i forhold til sidste år.

Fremgangen for de vegetariske produkter forventer den administrerende direktør i Hanegal, Cees Kuypers, vil fortsætte.

»For fem år siden var det så godt som ikke eksisterende i omsætningen. Fem år ud i fremtiden regner jeg med, at 20-25 procent af den totale omsætning vil være fra vores vegetariske fødevarer,« siger han til Børsen.

Også hos Tulip Food Company har man valgt at lancere tre produkter uden kød. Det er sket under brandet Den Grønne Slagter.

Ifølge Mette Schacht Færch, Tulips marketingdirektør, sker det for at imødekomme forbrugernes stigende efterspørgsel på denne slags produkter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen