Berlingske Business

Købmænd vil helst undvære kontanter

Customer paying the bill in a supermarket
Til efteråret skal Folketinget revidere lov om betalingsmidler. De Samvirkende Købmænd anbefaler, at butikkerne skal have lov til at nægte kontant betaling i aften- og nattetimerne. Foto: Iris

Det kan snart være slut med at betale kontant med mønter og sedler. I hvert fald på skæve tidspunkter.

Til efteråret skal Folketinget revidere lov om betalingsmidler. De Samvirkende Købmænd anbefaler, at butikkerne skal have lov til at nægte kontant betaling i aften- og nattetimerne.

- Det vil mindske risikoen for røveri, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen til DR P4 Midt & Vest.

18BUSBagside-Martin-Moeller.jpg

Det sker med fuld opbakning fra Spar-købmanden i Borbjerg ved Holstebro, Bjørn Ryttersgaard Jacobsen. To gange har han været udsat for røveri. Det kunne være undgået, hvis der ikke havde været kontanter i butikken, mener Bjørn Ryttersgaard Jacobsen.

Siden Dankortet blev indført i 1984 har det været et lovkrav, at der skal være mulighed for kontant betaling i butikker med personalebetjening. Ifølge Nationalbanken foregik 20 procent af betalingerne i butikkerne sidste år kontant.

Bankerøveri

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen