Berlingske Business
12:18Athena har solgt tysk vindmøllepark

Købmænd frygter svensk shoppe-rus

Købmænd frygter svensk shoppe-rus - 1
Foto:

Med en billig svensk krone og ditto priser drager danskerne oftere til Sverige og handler. Det mener De Samvirkende Købmænd, der vil have skatteministeren til at sætte tal på shoppingen over sundet.

Det er den omvendte verden. Hvor svenskerne før drog til Danmark og handlede, er det i dag danskerne, der smutter over sundet for at drage fordel af den lav svenske kronekurs og gode tilbud inden for en række varegrupper.

Det mener De Samvirkende Købmænd (DSK), der frygter, at dagligvarehandlen i København og Helsingør vil blive mærket, når butikkerne i Malmø og Helnsingborg lokker.

Danskerne shopper traditionelt udvalgsvarer som sko, tøj og briller, når de er i Sverige, men også varer som slik og sukker, der er billigere i nabolandet ryger i indkøbskurven. Og der vil formentlig også lande andre varer i kurven, mener DSK.

”Lige så vel som danskerne kører til Tyskland for at købe dagligvarer og tager lidt tøj og andet med hjem, så tror vi, at tendensen vil være den samme med omvendte fortegn i Sverige. At man tager af sted for at købe briller eller sko, og så lige køber nogle dagligvarer med på vejen,” siger Claus Bøgelund Nielsen, underdirektør i De Samvirkende Købmænd.

Kun en fornemmelse
Derfor har brancheorganisationen, der tæller størstedelen af de mindre, uafhængige købmænd samt butikker som Superbest, Kiwi og Rema1000, sendt en forespørgsel til Folketingets Skatteudvalg og bedt dem om at lave en optælling af, hvor mange danskere der præcist handler i Sverige.

I dag tæller grænsehandelstallene nemlig kun handlen over den tysk-danske grænse.

”Vores mavefornemmelse er helt klart, at danskerne er begyndt at shoppe mere og mere i Sverige, men vi mener ikke, at en fornemmelse er nok, og derfor foreslår vi, at der skal sættes tal på den svenske grænsehandel,” siger Claus Bøgelund Nielsen fra DSK og fortsætter:

”Hvis vores fornemmelse holder stik, så viser det, at der ikke blot er behov for en bankpakke, men at bankpakken skal sikre, at der kommer købekraft ud blandt forbrugerne igen.”

Skatteminister afviser
Skatteminister Kristian Jensen (V) har dog afvist at inddrage handlen over sundet i den årlige Grænsehandelsrapport. Og det vækker ærgrelse hos andre end DSK.

”Det kunne da være fint at få undersøgt, hvor mange penge, danskerne lægger i de svenske butikker,” siger pressechef i Coop, Jens Juel Nielsen. Han understreger dog, at Coop, der tæller butikker som SuperBrugsen, Fakta, Irma og Kvickly, endnu ikke har oplevet, at kunderne er flygtet til det svenske.

”Der er ganske rigtigt færre svenskere, der tager til Helsingør og handler, men vi har nu ikke sådan oplevet, at kunderne tager til Sverige og handler. Vi oplever fortsat grænsehandlen til Tyskland som et meget større problem,” siger Jens Juel Nielsen.

Hos Føtex-kæden, der er en del af Dansk Supermarked, og har 20 butikker i og omkring København, har salgsdirektør Karsten Hansen heller ikke mærket at kunderne skulle være taget til Sverige i stedet.

”Det har hele tiden været billigere at handle eksempelvis slik og sodavand i Sverige på grund af sukkerafgiften, men vi har ikke mærket nogen ændringer de sidste par måneder. Det er selvfølgelig svært at udtale sig om, for vi befinder os i en turbulent tid, men vi kan ikke umiddelbart se nogen store forskelle,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen