Berlingske Business

Københavnske butikker lover flere søndagsåbne døre

asdf
København City Center (KCC) er enige i, at jo flere butikker der er åbent om søndagen, jo bedre er det. Foto:

Flere butikker skal holde åbent om søndagen. »Vi kan gøre det bedre, og vi bør gøre det bedre,« siger bestyrelsesmedlem i København City Center.

Flere strøgbutikker i København vil næste år slå dørene op om søndagen for at være klar til turisterne. Det er meldingen fra den københavnske detailhandel efter kritik fra Dansk Erhverv og Cruise Copenhagen Network om for mange lukkede strøgbutikker om søndagen.

»Vi kan gøre det bedre, og vi bør gøre det bedre. Men at få en hel bydel til at ændre åbningstider er en større opgave,« siger Henrik Ypkenzans, medlem af bestyrelsen i København City Center (KCC), der organiserer en stor del af hovedstadens strøgbutikker.

»Den overordnede holdning hos KCC er, at jo flere åbne butikker på søndage, desto bedre for turisterne,« siger han og slår samtidig fast, at der er en bevægelse i gang.

»Jeg er overbevist om, at når vi kommer til næste sommer, er det kun enkeltstående butikker på Strøget, som ikke har åbent,« siger Henrik Ypkendanz, der dog fortæller, at det er umuligt at tvinge noget igennem.

»Modsat storcentrene har man på Strøget ikke mulighed for at skrive ind i en lejekontrakt, at butikken skal holde åbent om søndagen,« siger han.

At Strøget i København er uinteressant for turisterne at besøge om søndagen, kan Ypkendanz dog ikke nikke genkendende til.

»Hovedparten af butikkerne på Strøget har i dag åbent om søndagen,« siger han og fortæller, at Illums Bolighus, hvor han selv er topchef, samt Illum, Magasin og Royal Copenhagen er nogle af de butikker, som længe har haft åbent om søndagen.

Daværende turistminister Arne Melchior gav dispensation til søndagsåbent for enkelte butikker allerede for 20 år siden.

»Ministeren så, hvor trist Strøget i København så ud om søndagen med de mange lukkede butikker, og gav Illums Bolighus og andre butikker særtilladelse til at holde åbent,« siger Henrik Ypkendanz.

Butikkerne bliver også kritiseret for ikke at ville samarbejde med Cruise Copenhagen Network, men det bør foreningen nu genoverveje, lyder det fra Henrik Ypkendanz.

»Vi vil meget gerne samarbejde om at give krydstogtturisterne en god oplevelse, og det gør vi allerede i regi af Wonderful Copenhagen. Når vi ikke har sagt ja til Cruise Copenhagen Networks tilbud, er det, fordi vi ikke vil træde hinanden over tæerne. Men hvis de mener, at vi har truffet en forkert beslutning, så vil vi gerne tage det op igen,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen