Berlingske Business
17:42

Københavnsk restaurantkæde bygger stor solcellepark

06BUSCOFOCO-150250.jpg
Cofoco-medejer August Lund: »Det er for abstrakt at købe CO2-kvoter. Vi vil gøre noget mere direkte«. PR-foto

Restaurantkæden Cofoco går ind i energiproduktion og investerer i stor solcelle-park. Investeringen betyder, at kæden kommer til at producere mere strøm end den bruger. Ekspert ser det som det første danske eksempel på en international tendens.

Den kendte københavnske restaurantkæde Cofoco bliver energiproducent. Målet er at blive CO2-neutral. Men det er ikke nok bare at opkøbe kvoter for at gøre den sorte samvittighed grøn, mener ejerne bag. Derfor tager de nu det utraditionelle skridt at investere et tocifret millionbeløb i en ny solcellepark for at blive mere end selvforsynende med strøm.

Cofoco driver i dag 15 restauranter i og omkring København, heriblandt Höst, Väkst, Scarpetta og Llama. Cofoco er også storleverandør af mad til catering og måltidsløsninger til detailvirksomhederne Coop, 7-Eleven, Nemlig.com og Supergros.

Men nu bliver Cofoco altså også energiselskab. Cofoco indgår en aftale med selskabet Better Energy om i fællesskab at bygge en 50 MW-solpark, så madimperiet fra 2017 også producerer bæredygtig strøm.

Ifølge August Lund, der er medejer af Cofoco, forbruger restaurantkæden i dag samlet ca. 3,5 MW om året. Investeringen i solcellerne betyder, at Cofoco i første omgang kommer til at producere 5 MW, altså godt 40 pct. mere end restauranterne bruger.

»Det er for abstrakt at opkøbe CO2-kvoter. Vi vil gøre noget mere direkte og synligt, og derfor går vi med i en ny solpark. For Cofoco handler det om ansvarlighed i forhold til det omgivende samfund. Vi vil gerne være bæredygtige og med den her investering også gerne skubbe bare en lille smule til udviklingen og måske få andre til at tænke og investere mere i grønt. Vi tror på, at det er absolut nødvendigt, at man som virksomhed tager ansvar,« siger August Lund.

jepo

Ifølge solcelleekspert Sigurd Leth, administrerende direktør i Gaia Solar, følger Cofoco en international tendens:

»Det er især en stor trend i USA, hvor virksomheder som Google, Amazon og Apple har indgået store aftaler om vedvarende energi. Først var det vindstrøm, nu er det også solstrøm, og nu investerer de også i selv at blive energiproducenter. De gør det for at sikre sig selv et grønnere fodaftryk og sikre deres egne priser. Det har man ikke set så mange andre steder end i USA, så det er interessant, at Cofoco gør det her,« siger Sigurd Leth.

Solcellepaneler er kommet ned i et prisleje, så flere kan være med, og folkene bag Cofoco ser også solcellesatsningen som en god investering:

»Man kunne nok satse sine penge bedre, hvis det kun handlede om afkast, men alt i alt ser vi det som fornuftigt,« siger August Lund, der indtil for et par år siden var en højtplaceret finansmand i Goldman Sachs i London.

I dag er han privatinvestor, og i 2012 trådte han ind i Cofocos ejerkreds, der udover Lund ejes af Christian Lytje og finansmanden Thomas Rudbeck.

Billede

6.000-7.000 husstandes elforbrug

Samarbejdet mellem Cofoco og Better Energy er et joint venture, der omfatter 70 mindre anlæg med i alt 185.000 solcellepaneler, der tilsammen får en effekt på ca. 50 MW og kan producere, hvad der svarer til 6.000-7.000 husstandes elforbrug. Anlægget bliver placeret i Nees i Lemvig kommune. Ifølge Cofoco og Better Energy koster en park af denne størrelse et større trecifret millionbeløb, hvoraf Cofoco altså leverer et stort bidrag.

»For Cofoco er det en relativt stor investering, men stadig blot første skridt, så når vi nu lover altid at producere mere vedvarende energi, end vi bruger, betyder det også, at jo mere vi vokser, jo mere investerer vi i bæredygtighed. På den måde er forbrugeren med til at bestemme udviklingen,« siger Christian Lytje, der er medejer af Cofoco.

Samarbejdet med Cofoco er det første af sin art for Better Energy. Mens flere danske inves-torer allerede har investeret i solparker, er samarbejdet med Cofoco det første med en dansk virksomhed, der vil matche sit energiforbrug 100 pct. med bæredygtig energi.

»Økonomisk er det også blevet langt mere rentabelt, og i dag er det konkurrencedygtigt relativt til kul. Vi synes, det er interessant, at virksomheder som Cofoco gerne vil gå ind med direkte investeringer og håber selvfølgelig, at det kan være med til at sætte samme tanker i gang hos andre virksomheder,« siger Rasmus Kjær, der er direktør i Better Energy.

Better Energy har i 2016 været med til at etablere udviklingsselskabet Pure & Better Energy, der er i gang med at opføre knap 80 MW danske solparker til historisk lave kostpriser, og som i dag betragtes som en af de mest seriøse spillere på markedet.

21BUSPix-Torben-Klitbo-1621.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen