Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Københavnsk madkonge køber sig ind i fodboldklub

Torben Klitbo v
Torben Klitbo var med til at gøre restaurantkæden Cofoco til byens førende madimperium Foto:

Mad-iværksætteren Torben Klitbo, der for nylig røg ud af den københavnske Cofoco-kæde, køber sig ind i traditionsklubben Fremad Amager. Det første, han har gjort, er at fyre pølsemanden.

To måneder efter at han røg ud af den succesfulde restaurantkæde Cofoco, som han selv stiftede for 12 år siden, er Torben Klitbo tilbage med en ny og overraskende investering. Mad-iværksætteren bliver nu medejer af en fodboldklub.

For et hemmeligt beløb køber Klitbo sig ind i den over 100 år gamle fodboldklub Fremad Amager. Af det Centrale Virksomhedsregister fremgår det, at Klitbo har købt godt 10 pct. af aktierne i selskabet bag fodboldklubben.

Klitbo skriver sig dermed ind i en perlerække af erhvervsfolk, der gennem tiden har investeret i dansk fodbold, mange af dem med store tab til følge.

Pix-faxe

»Alle siger, at det er en dårlig idé og penge ud af vinduet. Men jeg synes, det skal have en chance. Det er ikke et con amore-projekt for mig, og jeg skal ikke sidde ude i en eller anden lounge, men jeg kommer til at stå derude og grille pølser og skænke fadøl til tilskuerne sammen med de frivillige for at få det til at lykkes,« siger Torben Klitbo.

Torben Klitbo er kendt som ham, der stiftede restaurantkæden Cofoco i 2004, der siden er vokset markant og i dag udgøres af 14 restauranter. Som tidligere beskrevet i Berlingske blev Klitbo uenige med de øvrige ejere af Cofoco om strategien og blev købt ud for godt to måneder siden. Det betød et endeligt, forretningsmæssigt brud for Klitbo med makkeren Christian Lytje, som blev en del af Cofoco, kort efter Klitbo i 2004 åbnede sin første Cofoco-restaurant på Vesterbro i København.

Mens Klitbo således er ude af restauranterne under Cofoco-navnet, er han stadig inde i produktion af færdigretter gennem selskabet Copenhagen Airport Solutions (CAS), der blandt andet laver færdig- og frostprodukter under Cofoco-navnet og bla. leverer til 7Eleven.

Uenigheden med de øvrige Cofoco-ejere handlede bla. om, hvordan pengene skulle bruges. Investeringen i Fremad Amager skal Klitbo ikke spørge nogen om. Den foretager han nemlig i privat regi.

21BUSPix-Torben-Klitbo-1621.jpg

Når alle andre siger, at det er en dårlig idé, så bliver jeg tændt og tager udfordringen op. Men jeg er ikke naiv og der er da en risiko for, at jeg kommer til at tabe penge på det.

Torben Klitbo, stifter af Cofoco
DEL CITAT

»Målet er at skabe en bæredygtig forretning i det, vi kalder Danmarks tredjestørste by, altså Amager, hvor der bor 200.000 mennesker. Det er ikke nogen kæmpestor investering for mig, det er jo heller ikke verdens største fodboldklub. Men jeg kender Flemming og Flemming, og jeg har stor sympati over for den måde de driver klubben på,« siger han med henvisning til Flemming Kjellerup og Flemming Rosenkrantz, der gennem selskabet F3 Media Group ejer Fremad Amager, og som har solgt en aktiepost til Klitbo. Det senest tilgængelige regnskab, som er for 2013/14, viser, at Fremad Amager tabte 1 mio. kr. på bundlinjen.

Cofoco-kæden søger væk fra København

»Jeg elsker udfordringer. Jeg kan se potentialet i det, som ingen andre kan. Når alle andre siger, at det er en dårlig idé, så bliver jeg tændt og tager udfordringen op. Men jeg er ikke naiv og der er da en risiko for, at jeg kommer til at tabe penge på det, og det er måske endda en overvejende sandsynlighed, at det bliver udfaldet, men jeg vil stadig mene, at der er et grundlag for, at man kan drive en god og solid virksomhed,« siger Torben Klitbo.

Der er ikke umiddelbart planer om samarbejde mellem Fremad Amager og Klitbos madvirksomhed.

»Men det er klart, at jeg kan bruge den viden, jeg har om mad og drikke og al den viden, jeg har om at bygge koncepter. Selv om der ville lyde et ramaskrig, og vi nok ikke fjerner stadionplatten lige med det samme, så er det da tankevækkende, at samtlige stadions i Danmark serverer den samme pølse med sennep, ketchup og brød til. Jeg bliver lidt provokeret af ting, der har kørt i 100 år. Kunne man ikke gøre noget andet, tænker jeg, uden at vi skal gå over i den anden grøft og servere spelt-salat,« siger Torben Klitbo, hvis entré allerede har medført ændringer, som vil kunne mærkes af fodboldklubbens mange fans, der har sin vante gang på Sundby Idrætspark.

21BUSAnders-Aagaard.jpg

»Jeg fyrede pølsemanden ude på stadion. Han tjente gode penge på det, men vi vil selv stå for det for at få forretningen til at løbe bedre rundt. Vi kommer også til at uddanne folk i at skænke fadøl hurtigere, så der ikke er 20 minutters ventetid på at få en fadøl som i dag. Det er helt ned på de små detaljer, så vi tjener flere penge på pølsen og på fadøllen og har bedre styr på entre-indtægterne, og folk ikke hopper ind over hegnet,« siger Torben Klitbo.

Fremad Amager er netop rykket op i 1. division, som er den næstbedste række i Danmark. Klubben trænes af den tidligere landsholdspiller John »Faxe« Jensen.

I 1. division skal Fremad Amager møde Falster-klubben Nykøbing FC, hvor en anden kendt mad-iværksætter Claus Meyer er medejer. Det møde ser Torben Klitbo ekstra frem til.

»Når vi skal møde dem til oktober på hjemmebane, må vi se, hvem der kan diske op med den bedste fodbold og den bedste mad til tilskuerne,« siger Klitbo.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen