Berlingske Business
15:34Pandora: Amerikansk kapitalfond øger shortposition to dage i træk

Købelysten skuffede i Danmark i maj

Krisen i dansk detailhandel står i skarp kontrast til et blomstrende handelsliv i vores skandinaviske nabolande, hvor omsætningen bare vokser og vokser. Foto:

Detailsalget steg med marginale 0,1 procent i maj i forhold til april. Det var mindre end ventet.

København. Detailsalget steg marginalt i maj med 0,1 procent fra april. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det var mindre end ventet ifølge estimater indsamlet af Bloomberg. De viste, at de adspurgte økonomer havde ventet en stigning på 0,3 procent.

»I maj trak varegrupperne beklædning op med en stigning på 1,6 procent, mens varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt 0,2 procent.«

»Når man ser på detailhandlens konjunkturer var de i maj også forsigtigt positive, hvilke stemmer med detailomsætningsindekset der de sidste fem måneder har været stigende,« skriver Danmarks Statistik.

Samlet ligger detailsalget dog fortsat en smule lavere end i 2010, som er det år, statistikken måler op imod.

Pix-Michael La Cour

»Dansk økonomi har gennem de seneste par år befundet sig i et økonomisk opsving men selv om, at det går fremad, så går det ikke lige stærkt i alle dele af dansk økonomi.«

»En af de sektorer, som strukturelt set er under pres er detailhandlen. Selv om der er pæn fremgang i det samlede private forbrug, så buldrer de danske butikker desværre ikke frem,« skriver cheføkonom hos Dansk Erhverv Steen Bocian i en kommentar.

Han skriver, at væksten i detailsalget har været på 0,5 procent det sidste år. Derfor er han ikke enig i, at tendensen er positiv.

Morten Strunge

»Tilbage i perioden fra 2004-2006 steg detailhandlen med over 5 procent om året. Væksten i detailhandlen er med andre ord en tiendedel af, hvad vi så inden krisen.«

»Desværre må vi konstatere, at Danmarks Statistiks overskrift ikke stemmer overens med deres egne tal, når de konkluderer, at der er tale om en stigende positiv udvikling i detailsalget,« skriver han.

En del af forskellen kan dog ifølge Steen Bocian findes i, at folk i højere grad køber ting som rejser og oplevelser, hvor den før krisen stod på biler og dyre køkkener.

Samtidigt betyder nethandlen, at der bliver handlet mere i udlandet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen