Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Knudstorp stopper som direktør i Lego

DENMARK-LEGO/
Jorgen Vig Knudstorp. Foto:

Lego-koncernen siger farvel til Jørgen Vig Knudstorp som administrerende direktør og har udnævnt Bali Padda som ny topchef. Knudstorp fortsætter i koncernen som arbejdende bestyrelsesformand.

Legetøjsgiganten Lego skifter ud i ledelsen. Efter mere end 10 år som administrerende direktør bliver Jørgen Vig Knudstorp skiftet ud med Bali Padda, som har været en del af ledelsen i 15 år som COO.

Thomas Kirk Kristiansen, fjerde generations ejer af Lego-koncernen, udtaler i en meddelelse, at Bali Padda har »den rette Lego-tankegang«.

»Han har en enorm viden om hele vores virksomhed, en meget klar fornemmelse for hvad vi har brug for at gøre for at tage virksomheden det næste skridt, og han er en ægte ambassadør for LEGO Idéen og LEGO brandet,« udtaler Thomas Kirk Kristiansen.

slo

Jørgen Vig Knudstorp fortsætter imidlertid samarbejdet med Lego-familien. Han har nemlig fået rollen som »arbejdende bestyrelsesformand« for legetøjsgiganten og får dermed en måske endnu mere magtfuld rolle i koncernen.

Jørgen Vig Knudstorp har været koncernchef i Lego i godt ti år, siden virksomheden var i dyb krise. Knudstorp har igennem sine 11 år som topchef i Lego gjort virksomheden til et af verdens mest velkendte brands.

lego

Bali Padda og Jørgen Vig Knudstorp har samarbejdet gennem mere end 10 år, og det samarbejde fortsætter altså nu i nye rammer.

»Jeg har arbejdet tæt sammen med Bali i mange år, og jeg er sikker på, at vi vil fortsætte med at bygge videre på det tætte samarbejde i vores nye roller,« udtaler Jørgen Vig Knudstorp i meddelelsen fra Lego.

I november meddelte Lego-koncernen, at finansdirektør John Goodwin forlader virksomheden til næste år.

Legos nettoomsætning voksede sidste år med 25 procent til 35,8 milliarder kroner mod 28,6 milliarder kroner året før. Samtidig voksede bundlinjen til imponerende 9,2 milliarder kroner mod syv milliarder kroner året før, hvilket svarer til en stigning på 26 procent.

lego

Sammen med meddelelsen om ledelsesrokade meddeler Lego, at Kirk Kristiansen-familien har etableret en ny enhed, Lego Brand Group. Det bliver Jørgen Vig Knudstorp, som bliver administrerende direktør for den nye enhed, hvor han skal arbejde tæt sammen med næstformand, Thomas Kirk Kristiansen.

Lego Brand Group skal ifølge meddelelsen fra Lego »facilitere ejerledelsen af alle aktiviteter relateret til Lego-brand. Det inkluderer aktiviteter som Lego Koncernen og Lego Education samt hvordan brandet kommer til udtryk igennem forskellige kanaler.

Jørgen Vig Knudstorp fratræder sin post som administrerende direktør ved årsskiftet, og til maj bliver han valgt ind som bestyrelsesformand.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen