Berlingske Business

Kirkbi-boss vil lægge flere klodser i kurven

LEGO-RESULTS/
ARKIVFOTO. Foto:

Milliarderne vælter ind i Legofamiliens pengetank. De skal bruges til at købe store bidder af nye selskaber.

København: 2015 var et fremragende år for Lego, og ikke et dårligt et af slagsen for Merlin Entertainment. Dermed blev det også et forrygende år for Kirkbi, Legofamiliens investeringsselskab.

Samlet kom der 13,4 milliarder kroner i kassen. De penge skal finde nye hjem, fortæller administrerende direktør Søren Thorup Sørensen.

Søren Thorup Sørensen er tilbage på toppen for chef for Lego-

- Det primære formål er at sikre, at der bliver investeret tilstrækkeligt i Lego og Merlin. Det, der så er tilbage, skal ud og arbejde, siger direktøren.

Kirkbi har fokuseret på store andele i etablerede selskaber. En strategi som både Lundbeckfonden og Novo A/S er begyndt at forfølge de seneste år.

Legos pengekasse er blevet brugt til at købe mærkbare andele af Falck, ISS, Matas og seneste den tyske specialist i brandsikring Minimax Viking.

- Det er helt klart sådan noget, vi gerne vil gøre noget mere af. Vi kigger efter solide virksomheder, der vokser, har mulighed for at skabe værdi, og som tager ansvarlighed meget alvorligt, siger Søren Thorup Sørensen.

26BUSPix-Bagsiden-Soeren-Th.jpg

Med et lavt renteniveau på obligationer er der globalt utroligt mange penge, der leder efter investeringer. Det har sendt priserne opad for gode investeringer.

- Der er mange om buddet, og priserne er efterhånden ganske fyldige.

- Men vi håber på, at vi kan komme ind alligevel. På mange måder er vi jo meget mere end en investor. Vi kommer med et stærkt fokus på ansvarlighed og har en villighed til at investere i virksomhedernes vækst med en lang tidshorisont, siger Søren Thorup Sørensen.

Ud over flere bidder af velkørende selskaber er Kirkbi på jagt efter ejendomme i specielt i København, München, London og Zürich.

Derudover har Kirkbi investeret kraftigt i opførslen af vindmølleparker, der begynder at tjene penge fra i år.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen