Berlingske Business
13:13Storm lukker hollandsk lufthavn og aflyser fly i Danmark

Kinesiske turister kan blive en potent pengemaskine

kinaturister
Overskrift
De kinesiske turister stormer til Danmark, og det er ikke kun de samme gruppetursturister, som der tidligere er kommet. Foto:
Havfruen
Overskrift
Det er i langt højere grad cykelture og den afslappede danske livsstil, de kinesiske turister kommer for end de klassiske turgrupper, der knipser billeder af Amalienborg og Den Lille Havfrue. Foto:

127 procent flere kinesere har besøgt København siden 2010 - og endnu flere kommer, hvis vi bliver bedre til service, skilte og mad på kinesisk, mener Dansk Industri. Og så skal vi have fat i kineserne på de sociale medier - på deres eget sprog.

Du skal måske vænne dig til, at skilte på hoteller og seværdigheder også står med kinesiske tegn. Kinesiske turister kommer i stort tal til Danmark, og hvis den danske turistbranche skal udnytte potentialet, der ligger i at lokke kinesere til Amalienborg og Tivoli, skal de være langt mere imødekommende over for indbyggerne i verdens folkerigeste nation.

Det mener Signe Jungersted, der arbejder med at lokke kinesiske turister i endnu større tal til Danmark.

»Vi udnytter det store potentiale ved at gøre opmærksom på Danmark i Kina. Det sker - i stigende grad - på sociale medier som Weibo, hvor vi blandt andet skriver blogs om Danmark på kinesisk. Vi skal være synlige digitalt, for det er der, de kinesiske turister er,« siger sekretariatsleder Signe Jungersted fra Chinavia, en særlig kinesisk enhed under Wonderful Copenhagen.

Turister i en sightseeingbus.

I gennemsnit har væksten i kinesiske overnatninger været på 24 procent. Til sammenligning steg antallet af overnatninger for de ti største markeder kun med knap syv procent i samme periode. Det er en både flot og glædelig vækst, siger fagleder i turisme, Sune K. Jensen fra Dansk Industri.

»En kinesisk turist bruger 1.762 kr. i døgnet – eller mere end fire gange så meget som gennemsnitsturisten, der besøger hovedstaden. Når man sammenholder kinesernes forbrug med de mulige vækstrater, har vi en unik mulighed for at forøge antallet af turister – og dermed indtægter og arbejdspladser i den danske turistindustri«, siger han.

Andet end turgrupper med kameraer

Kineserne kom tidligere ofte i store grupper og for at knipse billeder af Den Lille Havfrue eller H.C Andersens Hus, men det er flere forskellige ting, der trækker kineserne mod det kolde nord nu.

»De kinesiske turister besøger København pga. den rene luft, de grønne områder, kongehuset, mulighederne for at shoppe mærkevarer med momsrefusion og den særlige skandinaviske livsstil, der er cool og afslappet,« forklarer Signe Jungersted fra Chinavia.

Turister skal have bedre service i Danmark

De kinesiske turister er købestærke, og de er interesseret i en bred palet af, hvad dansk turisme kan tilbyde. Derfor satser VisitDenmark, Wonderful Copenhagen og Chinavia hårdt på at få flere fra verdens folkerigeste nation til at besøge Danmark.

»Vi skal være bedre til at henvende os til de forskellige kinesiske turistsegmenter. Vi skal ikke kun tale til den klassiske gruppetursturist. Den individuelle rejsende efterspørger unikke rejsemål. Der skal vi gøre det tilgængeligt på kinesisk, og det betyder ikke, at alt skal være på kinesisk, men at vi skal gøre opmærksom på, at København er mere end Den Lille Havfrue. Derfor gør vi opmærksom på designbutikker og cykelture og dagsudflugter ud af København,« siger Signe Jungersted.

Turisme på kinesisk

I en undersøgelse fra Wonderful Copenhagen viser det sig, at kinesernes bedste indtryk af Danmark ikke er de specifikke seværdigheder, men venlighed, afslappethed og den unikke lokale oplevelse.

»Man kommer måske én gang for at se Den Lille Havfrue, men man kommer ikke anden gang på grund af den,« siger Signe Jungersted.

Det har også fået flere virksomheder til at tilpasse sig til de kinesiske turister. Kineserne vil nemlig gerne have tingene på sit eget sprog, og de vil føle sig velkomne. Derfor har Danmarks største hotelkæde Arp Hansen Hotel Group lavet et specielt kinesisk velkomstprogram, som man vil implementere på det snart endnu større Tivoli Hotel & Congress Center i København. Hotellet skal udbygges, og det skal gøres endnu mere attraktivt for kinesere.

»Vi har en interesse i at være på et område, hvor der er vækst, og der er stort potentiale for vækst blandt kinesiske turister. Vi laver et velkomstprogram, hvor vi henvender os specifikt til de kinesiske gæster med skiltning og velkomstbrochure på kinesisk. De er måske uvant til at rejse i vores region, og det vil vi gøre nemmere,« siger Birthe Becker Schultz, der er koncerndirektør for salg og marketing i Arp Hansen Hotel Group.

Pix-hotel

Hun mener, at branchen er ved at få øjnene op for, hvor stort potentialet er for at få masser af kinesiske turister til landet. Måske har kineserne høje krav, men de lægger også betydeligt flere penge i hotellernes kasser. Derfor er der store gevinster at hente for den danske turistbranche, hvis man kan overstige den kinesiske mur, som man allerede er godt på vej over. Hos Arp Hansen disker man ikke kun op med oversatte tekster. Personalet har også lært »kinesisk«.

»Medarbejdere, der skal møde gæsterne, har fået kurser i kinesisk kulturforståelse. Det er ikke, fordi vi bliver væltet af de kinesiske turister, men hvis vi som destination skal være konkurrencedygtige, skal vi gøre noget. Det vil være til gavn for destinationen København i sidste ende,« siger Birthe Becker Schultz.

Så det handler ikke bare om, at der skal stå 你好 på alle brochurer. Ifølge den danske turistbranche skal der markedsføres digitalt og offensivt, og så skal vi sælge idéen om det venlige lille land mod nord, der er så rart. For så kommer kineserne tilbage.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen