Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Kinesere slår vild salgsrekord på årets største udsalgsdag

CHINA-ALIBABA-RETAIL-E-COMMERCE
Foto:

Salget på den kinesiske online-handelsplatform Alibaba har på Kinas største shoppingdag, Singles' Day, nået svimlende 21 milliarder dollar lørdag aften lokal tid. Det svarer til godt 134 milliarder kroner.

Kun to minutter efter udsalget begyndte ved midnat mellem fredag og lørdag, meldte Alibaba om salg for én milliard dollar. Og efter en time ramte salget ti milliarder dollar.

Dermed er salget allerede oversteget sidste års omsætningsrekord for en enkelt dag på Alibaba på 17,7 milliarder dollar eller godt 113 milliarder kroner.

27BUSPix-Jais-Valeur1-11021.jpg

Oprindeligt tænkt som et festligt indslag for Kinas singler er Singles' Day blevet et 24 timer langt udstyrsstykke, der overstiger det samlede salg under Black Friday og Cyber Monday i USA.

Til sammenligning brugte amerikanerne sidste år på Cyber Monday, der er USA's største dag for indkøb online, knap fire milliarder dollar eller godt 27 milliarder kroner ifølge analysefirmaet comScore.

Singles' Day fungerer desuden som et barometer for købelysten hos Kinas forbrugere.

ALIBABA-STRATEGY/

Til lyden af fanfarer og under overværelse af kendisser såsom Nicole Kidman og Pharrell Williams sparkede Alibaba sent fredag aften udsalget i gang med et show, der var sat op til lejligheden.

»Dette er en stor begivenhed for Kina og for den kinesiske økonomi,« siger Joseph Tsai, Alibabas medstifter.

»På Singles' Day er shopping en sport. Det er underholdning,« tilføjer han.

Joseph Tsai fortæller videre, at stigende disponible indkomster blandt Kinas over 300 millioner forbrugere i middelklassen er med til at drive virksomhedens onlinesalg.

»Denne stærke gruppe er drivkraft for forbruget i Kina,« siger han.

Portrait of glad female selecting loafers

Købere lokkes på Singles' Day ind på Alibabas platforme af store rabatter og slagtilbud.

Det sker på samme måde som den amerikanske tilbudsdag Black Friday, der også er ved at bide sig fast i den danske detailhandel som en tilbagevendende begivenhed.

/ritzau/Reuters

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen