Berlingske Business

Kina-krise preller af på Lego-boss

lego
Overskrift
LEGO regnskab fremlægges den 1. marts 2016 Her er det Jørgen Vig Knudstorp der fremlægger. ©2016 Palle Peter Skov/Scanpix Foto:
 

Lego satser benhårdt på vækst i Kina, og den ulmende krise i verdens største økonomi giver ikke hovedbrud hos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.

Voldsom tumult i kinesisk økonomi med valutauro og aktier i frit fald får ikke Legos administrerende direktør til at tvivle på sin kurs på det kinesiske marked.

Med nyt hovedkontor i Shanghai er Kina et af Legos vigtigste markeder i jagten på endnu mere vækst, og det kommer økonomisk nedgang i landet ikke til at ændre på. Jørgen Vig Knudstorp ser nemlig på Kina i et langsigtet perspektiv.

»Vi har enorme muligheder i Kina over de næste 10 år. Det er det, vi investerer imod på kryds af vores aktiviteter. Selvom verdensøkonomien kan se tricky ud lige nu, er vi optimistiske i det lange perspektiv,« siger han.

lego

Tirsdag formiddag præsenterede Lego årsregnskab for 2015, og det var en yderst tilfreds administrerende direktør i skikkelse af Jørgen Vig Knudstorp, der igen kunne fremvise et forrygende år for den jyske legetøjskoncern.

 

Med reference til direktørens dans og sang ved sidste års pressemøde blev det til et lille spjæt fra den glade topchef, som kunne fortælle de fremmødte i Billund såvel som følgere på sociale medier som Periscope, at overskuddet før skat landede på ikke mindre end 9,2 milliarder kroner, hvilket er 2,2 milliarder mere end rekordresultatet året før. Det svarer til en vækst på 31 procent.

AUSTRALIA-CHINA-POLITICS-ART-RIGHTS

Omsætningen steg med på 19 procent i lokal valuta til 35,8 milliarder kroner, og Lego-ledelsen fremhævede, at der er tale om global vækst med Asien som det marked med højst vækst.

»I det lange perspektiv er der ingen tvivl om, at når verden bliver rigere, vokser markedet for Lego-produkter,« siger Jørgen Vig Knudstorp med henvisning til blandt andet det vigtige kinesiske marked.

»De seneste ændringer i Kina får nok ikke så store konsekvenser for os, for Kina er stadig et meget stort land, som forbliver stærkt og voksende,« siger Legos topchef.

01MASLegopige.jpg

Jørgen Vig Knudstorp tilføjer, at han med den underliggende vækst i Kina endda ser meget gode muligheder for at et produkt som Lego når ind i de kinesiske familier i den voksende middelklasse.

Ifølge Legos opgørelser har 100 millioner børn stiftet bekendtskab med Lego i 2015.

Antallet af Lego-ansatte var ved udgangen af 2015 17.294 mod 14.762 et år før. Lego har i løbet af året produceret 350 nye produkter og solgt ikke mindre end 72 milliarder Lego-elementer.

GERMANY ARTS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen