Berlingske Business

Kenyanere køber danske møbler til høje priser

30busBoconceptKenya2.jpg
Det er Johnni Kjelsgaard der har taget initiativ til at etablere BoConcept i Kenya.

BoConcept vender de klassiske økonomiske teorier på hovedet ved at sælge danskproducerede møbler i Kenya til priser på 60 procent mere end herhjemme.

Nairobi: »One, two, three, four.« Hele tre salgsassistenter er i gang med at tælle sedler. Den sorte lædersofa koster 635.000 kenyanske shilling (cirka 40.000 kroner). Og eftersom den elefantbeklædte 1.000 shilling-seddel er Kenyas mest værdifulde, er den sorte butiksdisk efterhånden godt plettet med elefanter.

Sofaens nye ejermand er Costello Garang Ring Lual. Doktor og politiker præsenterer han sig som og rækker – uden opfordring – sit visitkort frem. Doktor Costello er oprindeligt fra Sydsudan, men har boet de meste af sit liv i eksil i Tyskland, inden han valgte at flytte til Kenya for et par år siden. Sofaen er magen til den, han har stående i sin lejlighed i Hamburg.

»Så jeg ved, er det en god kvalitet og bedre end det, man kan få nogen andre steder hernede,« siger han.

A worker sews inside a garment factory in Ashulia June 21, 2012.

Det er knap et år siden, at BoConcept åbnede dørene til kædens første butik i Kenya. Her i det 200 kvadratmeter store butikslokale er verden vendt på hovedet. De klassiske virksomhedsteorier, der foreskriver at producere i lande med billig arbejdskraft og sælge til rigere lande, er smidt ud på savannen.

En stor del af møblerne bliver produceret på BoConcepts virksomhed i Ølgod. Derefter bliver de fragtet til søs fra Aarhus Havn til Mombasa i Østkenya og videre ad landeveje til Nairobi. Fragten tager ofte flere uger og er samtidig så dyr, at en sofa købt i butikken i Nairobi er cirka 60 procent dyrere, end den ville være i Danmark.

Men der findes kunder i Kenya, der er villige til både at vente og betale prisen, siger Johnni Kjelsgaard, der fik ideen til at få BoConcept til Nairobi og selv står for 20 procent af investeringen.

»Transporten fordyrer naturligvis produktet. Men alternativet for vores kunder er, at de selv flyver til London, Dubai eller Johannesburg og køber møbler og derefter får dem fragtet til Kenya. Og det er nøjagtig den samme omkostning,« siger han.

boconcept 111013

Johnni Kjelsgaard flyttede til Nairobi for 15 år siden, hvor han via sit selskab Growth Africa og Investeringsfonden for Udviklingslande rådgiver primært danske virksomheder, der vil etablere sig i Kenya. Hans kunder tæller blandt andre kendte navne som Lego, Grundfos, SAS og Abena. Med BoConcept har han altså nu taget skridtet videre og – sammen med norske investorer og en kenyansk velhaverfamilie – investeret egne penge i at få en franchisebutik fra den danske møbelkæde til landet.

Danskeren vurderer, at der i øjeblikket er cirka 30.000 kenyanske familier, der har en årsindkomst på over en halv million kroner og dermed er potentielle kunder – en gruppe der i øjeblikket vokser med 15-20 procent om året.

»Det er mennesker, der gerne vil have noget, der er anderledes og sætter mere og mere fokus på deres hjem som et statussymbol. Før i tiden var det afgørende, hvor stor en bil du kørte rundt i. I dag handler det næsten ligeså meget om at have et flot hjem, som man kan vise frem til venner og familie,« siger han.

Lars Larsen, Jysk

Selv om ideen til butikken i Nairobi ikke er født i BoConcepts hovedkvarter i Herning, er det ifølge administrerende direktør Torben Paulin langtfra en tilfældig knopskydning for den danske møbelkæde. Det er derimod helt i tråd med ekspansionsstrategien, som går ud på at være i de største byer rundt omkring i verden.

»I modsætning til mange andre virksomheder, kigger vi ikke på lande som markeder, men på metropoler. Det er én af grundene til, at vi i dag er i over 60 lande verden over. Og Nairobi er jo én af metropolerne i Afrika. Dels fordi der er en vis velstand, og dels fordi byen bliver brugt som mange vestlige virksomheders springbræt for aktiviteter i Afrika,« siger han.

Torben Paulin var selv i Kenya i forbindelse med åbningen af butikken i februar og blev i den forbindelse overrasket over at møde en række lokale beboere, der allerede på forhånd kendte de danske møbler.

»En del af dem havde faktisk allerede BoConcept-møbler, som de så havde købt i blandt andet Dubai og fået møblerne sendt til Nairobi. Så jeg vil sige, at Nairobi og Kenya nok var mere nyt for os, end BoConcept var for indbyggerne i Nairobi. Og det var lidt den samme oplevelse, jeg havde, da vi åbnede i Mumbai og Delhi i Indien,« siger han.

BoConcepts butik ligger lige ud til Wayika Way, en af Nairobis hovedtrafikårer. Det anslås, at der hvert år kommer 100.000 nye biler på de kenyanske veje. Landets økonomi vokser i øjeblikket med over fem procent om året.

Og selv om der stadig er store problemer med korruption og kriminalitet i Kenya, oplever den danske ambassade i Nairobi en stigende interesse fra danske virksomheder, der ser muligheder i det østafrikanske land.

Ambassadens statistikker viser, at eksporten af danske varer er steget med henholdsvis 36 og 17 procent i 2012 og første halvår af 2013 efter en nedgang i de forudgående år. Det er især maskiner og kemikalier, der bliver sendt fra Danmark til Kenya, men også i stigende grad forbrugsvarer til den voksende middelklasse – som altså nu for eksempel møbler.

Også hos Dansk Industri (DI) oplever chefkonsulent Marie Gad en generelt større opmærksomhed for Kenya blandt medlemsvirksomhederne.

»Jeg tror, at det er en kombination af flere ting; dels det at Kenya udvikler sig, og dels at flere virksomheder får øjnene op for, at der er muligheder, og at de kan lære af andre, der har opereret i Kenya i flere år og undgå at begå nogle af de samme begynderfejl,« siger hun.

pix-ikea

I løbet af de seneste 12 år har Johnni Kjelsgaard rådgivet omkring 100 virksomheder med hensyn til at gøre forretninger i Kenya. Han anslår, at omkring halvdelen stadig har aktiviteter i landet i dag. Det er primært større virksomheder, der har musklerne til at satse helhjertet på Afrika

»Der, hvor vi har set, at der har været mange frafald, er inden for det, vi kalder »safariiværksætterne«. Det er dem, der kommer herned, delvist fordi de synes, at det er spændende og eksotisk, og så kan de kombinere det med en tur i Masai Mara (landets største nationalpark, red.) Der skal være en seriøsitet og en villighed til at tilpasse den måde, man laver forretninger og produkter på,« siger han.

Med BoConcept-butikken i Nairobi er det indtil videre lykkedes at overgå målet om en månedlig omsætning på 500.000-600.000 kroner. Ambitionen er at gå i nul i for 2013 og få en overskudsgrad på 10-15 procent til næste år, hvilket er lidt bedre end gennemsnittet for en BoConcept-butik. Johnni Kjelsgaard understreger dog, at det er en myte, at alting er meget billigere i Afrika.

»Lønningerne er selvfølgelig lidt lavere end i Danmark, men ikke synderligt meget. Den kenyanske befolkning er godt uddannet, og en god salgsassistent koster omkring 8.000-10.000 kroner, mens en mellemleder koster 25.000-30.000 kroner. Lejemålet her koster det samme, som det ville i et godt område i København,« siger han.

Ikea_frankrig_Business

Doktor Costollo er snakkesalig og har bedt én af ekspedienterne om at finde en kopi af den sorte designerlampe, han købte sammen med lædersofaen. Hænderne løber kælent hen over det sorte stål.

»Jeg kan godt lide det klassiske og tidløse design,« siger han.

Umiddelbart troede Johnni Kjelsgaard ikke, at den nuværende BoConcept-kollektion – hvor konceptet i høj grad er møbler, »som du kendte dem fra mormors dagligstue« – ville sælge særligt godt i et land, hvor mormor efter stor sandsynlighed boede i en lerhytte.

Da Karen Blixen i 1931 forlod sin kenyanske farm blev en del af møblerne solgt i Sydafrika, fordi der simpelthen ikke fandtes kenyanere, der var rige nok til at købe dem.

Men selv om kenyanerne ikke har en lang tradition for at gå op i møbler og design, har møblerne, der er inspireret af 1950erne og 1960erne, solgt godt. Måske på grund af amerikanske TV-serier som Mad Men.

»De TV-serier, der spiller på nostalgien, er også meget populære hernede. Så jeg tror mere, at relationen er den vej rundt,« siger Johnni Kjelsgaard.

Den nuværende franchiseaftale går på, at der skal åbnes yderligere to BoConcept-butikker i den kenyanske hovedstad i 2014 og 2015. Til næste år bliver konkurrencen skærpet, når også svenske IKEA gør sit indtog i Nairobi. Skandinaverne har dog noget at lære om afrikansk kultur, hvis man spørger doktor Costello.

»Det eneste, de ikke har lært, er at forhandle om prisen. Det ved jeg godt, at man ikke gør i Skandinavien. Men her i Afrika handler vi slet ikke, hvis vi ikke forhandler om prisen,« siger han.

Billede til møbelanalyse

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen