Berlingske Business

Kendt vasevirksomhed vrages af kapitalfonde

Kähler - 20160816072700463_org
Kähler-vaser, tre i alt, bliver smadret i et event foran Magasin på Kongens Nytorv. Scanpix/Thomas Lekfeldt

Kähler, der sælger blandt andet vaser, har skudt sig selv i foden i jagten på en køber med en nedjustering.

Vasevirksomheden Kähler, der for få år siden skabte decideret stormløb efter sine produkter, leder efter en køber. Men det er blevet sværere efter, at selskabets har måtte nedjustere sine forventninger.

Det skriver dagbladet Børsen. Ifølge avisen har flere kapitalfonde, der ellers skulle have været interesseret i at købe keramikkreatøren, havde trukket følehornene til sig.

Baggrunden er, at Kähler ikke har solgt lige så godt af sin såkaldte jubilæumsvase, som selskabet havde ventet. Derfor bliver resultatet, som kapitalfonde og andre interesserede baserer deres værdisætning på, lavere end tidligere udmeldt.

»Det er rigtigt, at salget af jubilæumsvasen er gået mere ned, end vi oprindeligt havde budgetteret med. Da vi så det, meldte vi det klart ud til potentielle investorer,« siger ejer af Kähler, Frantz Longhi, til Børsen.

Johan Bülow

Han har samtidig forståelse for, at det ikke er alle investorer, der har lyst til at hoppe om bord hos vasefabrikanten, der ellers er vokset markant de seneste år.

Kähler har øget sit overskud fra næsten ingenting til 38 millioner kroner de seneste år. Forventningen var, at det skulle stige til 80 millioner i år, men sådan er det altså ikke gået.

»Jeg tror, at nogle af de potentielle investorer gerne vil vente et par år for at se, om vores forventede vækst nu også kommer, og det har jeg fuld forståelse for,« siger Frantz Longhi til Børsen.

21INDDetailhandelspris1-190.jpg

Jagten på en investor, der kan skyde penge i Kähler, fortsætter dog det til trods. Selskabet vil gerne ekspandere i udlandet og det kræver kapital og viden.

Derfor snakker Frantz Longhi med potentielle investorer.

»Den proces forventer jeg, at vi i løbet af efteråret kan afslutte denne proces, og så må vi se, om vi vælger at tage en partner ind eller ej,« siger ejeren til Børsen.

31BUSPix-Rosendahl-180652.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen