Berlingske Business

Kassedamerne siger i stigende grad nej tak til kontanter

Dankortterminal
Foto:

Et stigende antal kasseapparater i supermarkederne tager ikke længere imod kontanter.

Teknologien ruller i den grad ind i de danske detailbutikker i disse år i jagten på besparelser og effektiviseringer. Flere kontantløse kasseapparater vinder indpas i supermarkederne.

Det skriver Søndagsavisen.

Det er især Netto og Fakta, der i mange butikker har én hovedkasse, som tager imod både kort og kontanter, mens andre kasser ikke modtager mønter og sedler.

BM

»Det sparer butikken tid og penge. Kunderne kommer hurtigere gennem kasselinjen, når der ikke skal bøvles med kontanter, og butikken sparer de ekstra omkostninger, der er forbundet med at håndtere kontanter frem for elektronisk betaling,« siger Flemming Birch, ekspert i detailhandel, til Søndagsavisen.

Mobilepay

Hos Dansk Supermarked og Coop peger man også på personalesikkerhed som årsag til det stigende antal kontantfrie kasser.  Håbet er, at man kan afskrække røverne, hvis der er færre kontanter i butikken.

nethandel

pix-detailhandel

Det fortsat lovpligtigt for dagligvarebutikker at modtage kontant betaling i Danmark. Men bl.a. erhvervsorganisationen Dansk Erhverv arbejder for, at det principielt bliver muligt for alle erhvervsdrivende at afvise kontanter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen