Berlingske Business

Kampen om den lille luksus

a
Foto:

Matas klarer sig fint trods den populære kosmetikkæde Sephoras indtog i København.

Danske forbrugere er trofaste, når det gælder indkøb af produkter til personlig pleje og selvforkælelse. Det har således ikke påvirket omsætningen i Matas i negativ retning, at den store franske kosmetikkæde Sephora sidste år åbnede butikker i Illum og Field's i København.

Tværtimod, siger Matas adm. direktør Terje List.

”Vores butikker er bestemt ikke blevet dårligere, efter at den i øvrigt meget dygtige franske kæde har åbnet butikker her. I Storkøbenhavn har vores butikker faktisk haft vækst i perioden, siden de åbnede, og vores butik ude i Field's er helt uberørt af deres tilstedeværelse,” siger Terje List.

Sephora-kæden ejes af den magtfulde luksusgruppe LVMH. Det er ikke første gang, Matas oplever konkurrence udefra. For ti år siden forsøgte verdens største discountkæde, den tyske materialistkæde Schlecker, også at få fodfæste i Danmark.

”De åbnede meget hurtigt 50 butikker. Vi mærkede intet, og de rejste hjem igen, jeg tror det var i 2009. Så kom Europas dengang største kosmetikvirksomhed Douglas hertil. Men de kom aldrig til at have mere end fem butikker og lukkede ned nogenlunde samtidig, vist i 2010,” siger Matas-direktøren og mener, at det blandt andet kan skyldes, at Matas opfattes som ”danskernes butik”, og at kæden henvender sig til en meget bred målgruppe.

”Vi har aldrig har segmenteret vores kunder. Det gør vi selvfølgelig, når vi kigger på, hvordan de handler. Men vi har aldrig begået den fejl, at vi har sagt: Matas-konceptet er for par mellem x og y, og de andre kunder skruer vi ikke ind på. Vi har derimod sagt, at Matas-konceptet er for alle. Vi må ikke sætte barren så højt eller så lavt, at vi afskrækker nogen.”

Læs interview med Terje List i Business Søndag 20. januar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen