Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Kampen om cremer og shampoo får Matas til at nedjustere

billede
Matas er blandt andet blevet udfordret af den nye butikskæde Normal. Arkivfoto: Jeppe B. Vejlø

Der er hård konkurrence på produkterne i danskernes toilet­skabe. Så hård, at Matas, der er Danmarks ledende forhandler af skønhedsprodukter, nu ned­justerer sine forventninger til regnskabsåret 2016/17 på grund af et fald i omsætningen i andet kvartal. En spareplan skal se dagens lys.

Det bliver nok ikke et rosenrødt årsregnskab med en stærkt stigende omsætning næste år for Matas. Det tyder det i hvert fald ikke på efter et andet kvartal, der får Matas til at nedjustere forventningerne til det forskudte regnskabsår 2016/17.

»Vi har en sten i skoen, og den trykker ikke på hele foden, men kun på et bestemt sted – nemlig på dagligdagsvarer til personlig pleje. Der er kommet en klart intensiveret konkurrencesituation på det område, som vi også er påvirket af. Og det er særligt i andet kvartal, at det kommer til udtryk,« siger den administrerende direktør i Matas, Terje List.

Forventningerne til næste års regnskab lå tidligere på en vækst i omsætningen på mellem en og tre procent og en EBITA-margin lige under 17 procent, men nu har selskabet nedjusteret forventningerne til en vækst på mellem nul og to procent og en EBITA-margin på omkring 16 procent.

EU-DENMARK/

»Vi havde regnet med, at vores omsætning havde udviklet sig bedre. Vi er sat i verden for at skabe vækst både for hvert kvartal og på den længere bane. Derfor er vi jo ikke tilfredse med dette kvartal,« fastslår Terje List.

Det er særligt butikskæden Normal, der trækker tænder. Butikskæden har med altid faste, lave priser og ingen særlige tilbud været med til at ændre detailhandlens gammelkendte system. Og den bølge er Matas hoppet med på.

Det har ændret indkøbsmønstret hos nogle forbrugere, der kun opsøger butikker, hvor de er sikre på, at der er en besparelse. Det sætter et tryk i markedet, fordi alle gerne skal sikre sig en omsætning hos de samme kunder – og det kræver de rigtige priser, forklarer Terje List:

»Vi skal kæmpe hårdt om de samme kunder. Derfor er der et pres på sortimentet inden for dagligvarer til personlig pleje, der gør, at vi ser nogle tendenser til faldende priser,« uddyber direktøren.

Niels

Sparerunde i 2017

Matas’ nedjustering er ikke den eneste nye melding. Også et spareprogram er i vente.

»Vi er nødt til at stramme nogle steder for at sikre, at den indtjeningsmarginal, vi har og har haft, kan bibeholdes. Derfor skal vi gøre tingene mere effektivt nogle steder,« siger Terje List.

Den administrerende direktør er ikke meget for at uddybe besparelserne, men inden for reklameproduktion vil der ske nogle ændringer, afslører Terje List, som på trods af et mindre godt regnskab stadig ser en lys fremtid for Matas.

»Vi går stadig efter at blive den ultimative omnichannel-leder inden for vores område. Kombinationen mellem online, Club Matas og vores butikker bliver vi ved med at arbejde på,« siger han.

Matas har ambition om at nå 4 mia. kr i omsætning i 2020/2021

Næste kvartal omfatter julehandel og Black Friday, og det skal vise, om Matas kan vende et fald til vækst, siger Terje List.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen