Berlingske Business

Kähler vinder sag om ulovlig kopiering af populære vaser

aa
Foto:

Kähler har fået rettens ord på, at et andet firma ulovligt har kopieret virksomhedens populære stribede vaser.

Det danske firma Bovictus har ulovligt kopieret populære vaser fra designvirksomheden Kähler. Det har Sø- og Handelsretten slået fast i en afgørelse.

Det skriver finans.dk.

Firmaet Bovictus har solgt vaser, der mindede så meget om Kählers populære og kendte serie af stribede vaser - Omaggio-vaser - at der er tale om en krænkelse.

- Bovictus' vaser gør brug af samme form som Omaggios vaser og lysestager og anvender også striber som det gennemgående tema, står der blandt andet i dommen.

Retten skriver desuden, at:

- Helhedsindtrykket er det samme, og at Bovictus' vaser udgør en ophavsretlig krænkelse af Omaggio-serien.

lplamper

Der var dog en enkelt undtagelse med en lille vase med smalhals, hvor der ikke var tale om kopiering.

Bovictus skal nu betale 200.000 kroner i erstatning til Kähler samt ødelægge kopivaserne. Desuden skal firmaet betale sagsomkostningerne til sagen på 100.000 kroner.

- Det er den første sag, hvor Sø- og Handelsretten har taget stilling til beskyttelsesomfanget af Omaggio-serien.

- Sagen er vigtig, da den sætter standarden for fremtidige sager, siger Kählers advokat, Johan Løje, til finans.dk.

Advokaten siger til mediet, at der er et stort problem med andre virksomheder, der kopierer Kählers produkter.

Kähler har en lignende sag kørende mod firmaet Speedtsberg. Her kan Sø- og Handelsrettens afgørelse danne præcedens, mener advokaten ifølge finans.dk.

Kähler er ejet af Frantz Longhi, der overtog selskabet i 2008. For få år siden skabte firmaet decideret stormløb efter sine produkter. Selskabet eksporterer til USA, Australien og adskillige lande i Europa.

Kopivarer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen