Berlingske Business
17:42

Kaffemillionær klar med nye gyldne dråber

08BUSkenneth-140018.jpg
Kenneth Luciani tjente en formue på at sælge Baresso i begyndelsen af året. Nu er Baresso omlagt til Espresso House – kaffekæden er væk, og stifteren tager hul på et nyt kapitel. Her fotograferet nær sit hjem i Nordsjælland. Foto: Linda Kastrup

Baresso-stifter Kenneth Luciani kaster sig ud i et nyt forretningsprojekt efter salget af Baresso. Denne gang vil han ikke sælge kaffe i København, men olivenolie i Kina.

Kaffe gjorde Kenneth Luciani rig nok til at lave ingenting resten af livet, men den 60-årige Baresso-stifter har ikke tænkt sig at gå tidligt på pension. Han har kastet sig ud i et nyt iværksætterprojekt, og denne gang er det ikke kaffe men olivenolie, Kenneth Luciani vil forgylde.

»Jeg kan da godt lide at spille golf og tennis, men jeg tænder simpelthen ikke på det,« siger Kenneth Luciani, som har dækket op til kaffe hos ØK Fonden, hvor han siden årsskiftet har siddet i bestyrelsen.

Michael Hald

Det var ikke uden vemod, at Kenneth ­Luciani og hans familie i begyndelsen af september kunne konstatere Baressos nye ejeres beslutning om at omdanne det, der har været en stor del af familiens liv de seneste 16 år. Kenneth Lucianis to børn har arbejdet som baristaer i Baresso, og hans hustru, Inger, har været med i firmaet fra første dag, og siden tanken om en kaffebar i København plantede sig i sin mands hoved.

Men allerede i sommeren 2015 havde ­Kenneth Luciani truffet beslutningen om at sælge sit hjerteblod. Efter overvejelser og ­eftertænksomhed, samtaler med sin hustru og gåture ved vandet tæt ved hjemmet i Hørsholm, sagde han ja tak til det tyske investeringsselskab Jab Holding, som havde meldt sig på banen som køber af den danske kaffekæde. Og selvom Luciani ikke havde forudset, at ­Baresso ville blive omlagt til den svenske kaffe­kæde Espresso House, var han godt klar over, at han trods en plads i bestyrelsen ikke længere havde det sidste ord i Baresso.

Johan Bülow

Det har han til gengæld i sit eget liv. Da handlen var afsluttet, trak Kenneth Luciani stikket ud og tog med fru Inger til Vestjylland. Parret indlogerede sig i et sommerhus og gav hinanden den opgave at skrive en bucket list – hvad skulle livet nu byde på?

Bjerge skal bestiges

»Hun vil bestige Kilimanjaro, og det vil jeg da støtte hende i, men jeg har andre bjerge at ­bestige. Og hun støtter heldigvis også op om mine ideer,« fortæller Kenneth Luciani.

Billede

Da han i sin tid fik ideen om at åbne en kaffe­kæde i København efter mere end 20 år som udstationeret for ØK i Asien, var der om ikke hovedrysten så undren i omgangskredsen. Nu har han fået en ny idé, som heller ikke alle ­mener er særlig original. Kaffemillionæren vil sælge italiensk olivenolie i Asien og Skandinavien. Men mistroen fra omgivelserne slår ikke Luciani ud. Med millioner på lommen, italiensk blod i årerne og en forkærlighed for Asien er det nye iværksætterprojekt allerede stablet på benene.

»Jeg har altid drømt om at forene Italien, Danmark og Asien,« siger Kenneth Luciani og tilføjer:

»Jeg ved ikke så meget om olivenolie, men jeg vidste heller ikke så meget om kaffe.«

Billede

Til gengæld har Kenneth Luciani et noget andet udgangspunkt for at etablere en ny virksomhed fra fra bunden, end da han i 2000 åbnede Baresso. På den ene side er han 16 år ældre – på godt og ondt – på den anden side har han flere penge på kistebunden – på godt og ondt.

»Man har friheden til at tage klogere valg. Du har ikke en pistol for panden,« siger ­Kenneth Luciani og tilføjer, at han er villig til at satse – »også millionbeløb« – men dog ikke vil sætte alt over styr.

Lejlighed i Bangkok

Foreløbig har han købt en lejlighed midt i Bangkok, som er centralt placeret i forhold til ­regionen, hvor han om et par år vil sende ­italiensk olivenolie på markedet. Derudover har han tilbragt en del tid på de italienske ­landeveje, hvor han har været på jagt efter den bedste olivenolie i støvlelandet.

Den findes ifølge Kenneth Luciani i Toscana et sted mellem Firenze, Siena og Lucca. Her er danskeren i fuld gang med at sætte partnerskaber op med italienske landmænd, som skal levere olivenerne til Lucianis eget presseri, han er i gang med at etablere i området. For at give produktet et nordisk kvalitetsstempel, skal olien testes og kontrolleres i Danmark. ­Kenneth Luciani vil være med i hele processen fra høst til flaske, og selvom han ikke vil ud med ­produktets navn, antyder Luciani, at hans navn bliver at finde på labelen. Det forpligter, og derfor kommer projektet også til at tage den tid, det skal.

»Jeg vil ikke gå på kompromis med kvaliteten. Det er hele kongstanken, og det har jeg råd til,« siger Kenneth Luciani og tilføjer, at »alt, hvad Italien byder på, skal kunne mærkes og smages i produktet«.

Italien på flaske over Danmark til Asien er altså nogenlunde konceptet, Kenneth Luciani vil tjene nye penge på. Målet er at producere og sælge 10.000 liter olivenolie om året, men Kenneth Luciani er stadig i den spæde begyndelse af sit nye erhvervsprojekt. Der går et år, inden høsten går ind på de norditalienske ­olivenlunde, og de første oliven til Lucianis olie skal plukkes. Mellemtiden tilbringer ­Kenneth Luciani i Bangkok, Italien eller i og omkring København, hvor han dels skal passe tre bestyrelsesposter, dels tager sig tid til sin familie. Og til at male.

Billede

For mens mere end 20 år hos ØK har givet mod på at erobre verden, og 16 år som iværksætter har inspireret til at investere mere tid og flere penge i endnu en forretning, så har ­livet i det hele taget lært Luciani om vigtig­heden af balance i tingene. Den har han blandt andet fundet ved at gøre de ting, han tidligere har forsømt – blandt andet at male.

»Man skal mærke sig selv, og man skal glæde sig over det, man laver. Det kræver, at man også hviler i sig selv,« siger Kenneth Luciani.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen