Berlingske Business

Kaffekrigen raser i København

Starbucks
Starbucks blæser til at angreb på det danske kaffemarked og vil i løbet af sommeren og efteråret åbne tre nye caféer i hovedstaden. Foto:

Det kan blive en kamp fra gadehjørne til gadehjørne, når den amerikanske kaffekæmpe Starbucks rykker ind i København med flere café-åbninger i løbet af sommeren, spår branding-ekspert.

Københavnerne er glade for at gå på kaffebar. Og mulighederne for at finde sig en kop kaffe midt i hovedstadens travle liv bliver snart endnu større, når den amerikanske kaffekæde Starbucks i løbet af de kommende måneder slår dørene op for tre nye kaffebarer i byens centrum.

Tidligere har Starbucks primært åbnet kaffebarer i Føtex- og Bilka-varehuse, men denne gang går Starcbucks på gaden og åbner dermed ballet for, hvad der kunne ligne en større københavnsk kaffekrig.

»Det er fuldstændig rimeligt at tale om det som en kaffekrig. En multinational kæde som Starbucks stiller sig ikke tilfreds med en lille bid af markedet, men går efter den totale markedsdominans,« siger Frederik Preisler, direktør i reklamebureauet Mensch og brandingekspert.

JAPAN-COFFEE/

At Starbucks nu for alvor har planer om at komme ud på de københavnske gadehjørner kan betyde, at byens kaffebarer kommer til at fylde endnu mere i gadebilledet fremover, mener reklamedirektøren.

»I mange år var det sådan, at du næsten ikke kunne se en butik lukke på et hjørne, før der åbnede en 7-Eleven. Nu er det Lagkagehuset, Joe and the Juice og Baresso og Starbucks. Det handler om at erobre gadebilledet og dermed markedet,« vurderer Frederik Preisler.

Kampen på det københavnske kaffemarked kommer særligt til at stå mellem Starbucks og Baresso, som åbnede dørene til sin første kaffebar 5. maj 2000 på Højbro Plads, mens Starbucks åbnede sin første skandinaviske butik i Københavns Lufthavn i 2007. Udover et tidligere fodfæste på det danske marked har Baresso også en klar føring i antallet af butikker i hovedstadsområdet sammenlignet med konkurrenten.

Alligevel har Baresso ifølge Frederik Preisler måske begået den fodfejl, at kæden har spillet sig over på en banehalvdel, som den økonomisk mere velpolstrede amerikanske kaffekæmpe gerne vil spille på.

FILE USA STARBUCKS

»Baresso har måske lige præcis det problem, at det er blevet en så international kæde, at den har tabt lidt af den kant og skævhed, som de mindre danske aktører har. Der kan man måske tale om, at Baresso er kommet til at åbne lågen lidt for Starbucks,« siger Preisler.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen