Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Kæder spiller med musklerne i supermarkedskrigen

Når de store spillere i dagligvarehandlen skruer bissen på, må andre butikker lukke, vurderer ekspert.

Den benhårde konkurrence på dagligvarehandel i Danmark bliver ikke mindre fremover.

Det står klart, efter at Dansk Supermarked tirsdag i forbindelse med aflæggelsen af sit 2015-regnskab har varslet årlige investeringer i størrelsesordenen to milliarder kroner.

Samme dag meddeler Lidl, at man vil åbne yderligere 50-60 butikker i de kommende år oven i de 100, man allerede har slået dørene op for.

De massive investeringer betyder imidlertid, at andre må lukke. Det vurderer Bruno Christensen, der har mange års erfaring med konsulentarbejde inden for detailhandel.

- Markedet vokser ikke, og derfor er dagligvarehandel en kamp på marginaler, hvor små procenter afgiver, om man har succes eller det modsatte.

- Tendensen har i lang tid været, at det var de frie købmænd, det gik ud over, men der foregår også en hård kamp mellem de etablerede kæder, der også vil blive ramt af lukninger.

Han mener, at Lidl og Dansk Supermarked står godt rustet til en offensiv, når man ser på deres økonomiske sundhedstilstand lige nu.

- Lidl er Europas største supermarkedskæde, så de har masser af muskler at spille med, og Dansk Supermarked har også vist, at man i kraft af fornuftig indtjening kan og vil investere mere, end den store rival Coop formår lige nu, siger Bruno Christensen.

Coop er presset af store underskud i Fakta-kæden, som af samme grund må lukke 20 butikker i år.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen