Berlingske Business

Jysk står uden for Bangladesh-aftale

pix - bangla jysk - biz
Bangladeshiske fabriksarbejdere får fremover hjælp af danske virksomheder til at sikre de bygninger, de arbejder i. Jysk er dog ikke omfattet af den aftale, som sikrer den danske hjælp til produktionslandet via den internationale aftale om brand- og bygningssikkerhed. Foto:

Jysk, der producerer sengelinned i Bangladesh, er ikke omfattet af den internationale aftale, som andre danske virksomheder som IC Companys, Bestseller og Dansk Supermarked har underskrevet.

Den danske tekstilkæmpe Jysk bliver ikke en del af den internationale Bangladesh-aftale, som seks andre danske tøj- og tekstilvirksomheder tilsluttede sig i slutningen af sidste måned.

De danske virksomheder, der tæller Bestseller, IC Companys, DK Company, PWT Group (Tøjeksperten og Wagner), Coop og Dansk Supermarked har alle underskrevet den internationale aftale, som organisationerne Uni Global Union og Industriall står bag, og som handler om at sikre brand- og bygningssikkerheden på de fabrikker i landet, som firmaerne bruger i deres produktion.

Styregruppen bag aftalen meddelte i midten af juli, at tekstilvirksomheder, der producerer håndklæder, sengelinned og lignende ikke er omfattet af aftalen. Den gælder blot beklædningsindustrien, og dermed er danske Jysk ikke omfattet af den.

Ifølge talsmand Andy York er det naturlige næste skridt, at også boligtekstiler og lignende bliver en del af aftalen. Men for nu foretrækker han, at han sammen med initiativtagerne får styr på den eksisterende aftale med beklædningsindustrien, førend tekstilvirksomhederne også kommer med.

»Men vi håber, at disse erfaringer vil brede sig til andre sektorer også, som vi ser aftalen træde i kraft,« skriver han i en mail til Berlingske Business.

Fra Jysks side er man åben for at blive en del af aftalen, hvis styregruppen beslutter sig for at indlemme tekstilvirksomheder, og kommunikations- og CSR-direktør Jonas Schrøder melder sig »klar«:

»Hele sagen har øget vores fokus på de problematikker, der ligger ude i produktionen. Vi har seks leverandører i Bangladesh, som vi altid har været tætte på, men det er klart, at hele situationen med opmærksomheden på bygningssikkerhed har sat ekstra fokus på området,« siger han.

3F: Virksomheder har et ansvar

I Danmark bakker fagforbundet 3F grundlæggende op om den internationale aftale, men det ærgrer international rådgiver Jesper Nielsen, at ikke alle danske virksomheder, der producerer i Bangladesh, kan være med. Han mener, at behovet for aftalen viser, at de udenlandske virksomheder har lagt deres ordrer i landet, før det var udviklet til at have industriel produktion i større omfang, og han understreger, at Bangladesh hverken har beskyttelse af arbejdernes rettigheder eller liv og helbred på plads endnu.

»Både virksomheder og regeringer har et ansvar for udefra at hjælpe og presse regering og arbejdsgivere i Bangladesh til at få det på plads. Det er ikke godt nok at lave en mindre elite af ideal-fabrikker, mens den øvrige industriunderskov – hvoraf nogle er underleverandører til eksportvirksomhederne – forbliver på det nuværende umenneskelige niveau mht. løn- og arbejdsforhold,« siger Jesper Nielsen, der opfordrer de danske virksomheder til at støtte arbejdernes ret til organis sig fagligt for at kunne lægge pres på fabriksejerne og dermed opnå bedre arbejdsforhold.

Foruden de danske virksomheder er der over 70 internationale virksomheder, der har skrevet under på aftalen, der sikrer de bangladeshiske fabriksarbejdere bedre forhold.

Aftalen om brand- og bygningssikkerhed i Bangladesh blev nedfældet i kølvandet på en række fabriksulykker i landet. Senest fandt ulykken på Rana Plaza-fabrikken uden for Dhaka sted i slutningen af april, hvor flere en tusind syersker døde, og det danske tøjfirma PWT Group fik syet en del af sit tøj.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen