Berlingske Business

Jurassic World slår rekord i internationalt billetsalg

USA FILM PREMIERE
AEKIVFOTO Foto:

Den længe ventede seneste film i Jurassic Park-serien, Jurassic World, har slået rekorden for billetsalg på globalt plan, med en indtjening på over 500 mio. dollar, eller ca. 3,3 mia. kr., i sin første weekend.

Det skriver Wall Street Journal.

Filmen om de store forhistoriske dinosaurer har siden premieren tjent 204,6 mio. dollar i Nordamerika alene og dermed overskredet analytikernes forventning til indtjeningen i hjemlandet med mere end 50 mio. dollar. Derudover tjente filmen 307,2 mio. dollar i resten af verden fra fredag til søndag. Af det beløb stod Kina, der er på vej frem som et nøglemarked for Hollywood, for over 100 mio. dollar i billetsalg.

Jurassic World har med den fænomenale åbningsweekend også slået årets hidtil største filmbrag, "Avengers: Age of Ultron", hvad angår billetsalg over den første weekend i biograferne.

Jurassic Park

Dermed fortsætter filmstudiet bag Jurassic World, Universal Pictures, sin succes i år, med tidligere hits som "Fifty Shades of Grey", "Furious 7" og "Pitch Perfect 2", der alle var kommercielle succeser. Over resten af året har Universal film som "Minions" og "Straight Outta Compton" på plakaten.

Jurassic World har kostet omkring 150 mio. dollar at producere.

pix-bio1

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen