Berlingske Business

Julesalget slog dankort-rekord

pix
Danskerne har i 2013 brugt flere penge i dagene op til juleaften, end de gjorde sidste år. Foto:

De første 23 dage af julemåneden købte danskerne for knap 26 milliarder kroner med deres dankort. Dermed lå danskernes brug af dankortet 3,3 procent over forbruget i samme periode sidste år.

Der er ingen krisestemning at spore i danskernes forbrug i juledagene. Danskerne har i hvert fald brugt flere penge i decemberdagene op til jul, end de gjorde sidste år.

Ifølge tal fra Nets købte danskerne ind for knap 26 milliarder kroner med deres dankort i de første 23 dage af december. Det er 3,3 procent over forbruget i samme periode sidste år.

Særligt fredag den 20. december var en travl dag, da forbruget med dankort nåede op på godt 1,6 milliarder kroner. Dankortet blev brugt knap 4,4 millioner gange den 20. december, hvilket er det højeste antal betalinger med dankort på en enkelt dag i betalingskortets historie.


pix-juleshopping




De første 23 dage af december viser en stigning 6,2 procent i antallet af transaktioner, og sammenholdes dette med dankort-forbruget i samme periode, giver det et gennemsnitskøb på 326 kroner, hvilket er ni kroner mindre end året før. Det kan skyldes, at danskerne i stigende grad bruger dankortet til forskellige typer køb, herunder også småvarekøb og pengeoverførsler fra person til person via mobile betalingsløsninger.

Generelt svinger danskerne dankortet mest i julemånederne. Siden 2008 er decemberdage placeret i top 10 over de dage med størst omsætning på dankortet. Og ligesom i år er det også i et historisk perspektiv de sidste dage op til jul, der er de største handelsdage.

Danskernes brug af dankort udgør langt hovedparten af det samlede forbrug med betalingskort i Danmark. Det er dog ikke det fulde billede, da brug af internationale betalingskort står for en stadig større andel af det samlede forbrug på betalingskort.

Butikkerne forventer i øvrigt, at i dag, fredag den 27. december, bliver årets største handelsdag.


juklegaver strøget

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen