Berlingske Business

Juicekonge kører uden overenskomst

29BUSKasper-Basse---CEO-for.jpg
Selv om Joe & the Juice indgik aftale med 3F om en overenskomst for 21 måneder siden, har Kaspar Basses medarbejdere i juicekæden stadig ingen overenskomst. Foto: Nikolai Linares

Ansatte hos Joe & the Juice er blevet snydt for lønstigninger og aftentillæg, som 3F lovede dem i 2011. Juicekæden er i dag uden overenskomst, fordi fagforeningen fortrød sin underskrift.

Ansatte hos Joe & the Juice kigger i dag forgæves efter lønstigninger, tillæg og en ny pensionsordning, som juicekæden og Fagforeningen 3F stillede dem i udsigt for 21 måneder siden.

Både 3F og den hurtigt voksende juicekæde satte deres underskrifter på virksomhedens første overenskomst nogensinde i november 2011 og fortalte offentligheden, at de sammen havde fået ryddet op i juicekædens kritiserede arbejdsforhold. Overenskomsten fik pressen til at ophøre med kritiske skriverier om Joe & the Juice, men det viser sig nu, at overenskomsten aldrig er trådt i kraft, og at de to parter trods halvandet års ekstra forhandling ikke har kunnet nå hinanden.

»Vi er ikke forpligtet af en aftale, som 3F selv har valgt at annullere,« siger Henrik Fjordbak COO og partner i Joe & the Juice i dag til Berlingske Business.

Hans udsagn står i skarp kontrast til, hvad 3F sagde tilbage i november 2011.

»Det har været både positive og konstruktive møder. Vi har diskuteret tingene til bunds, så begge parter var fuldstændig klar over, hvad vi gik ind til, og hvad vi skrev under på,« sagde næstformand for 3F Hotel og Restauration København, Jan Mathisen, der dengang var ansvarlig for forhandlingerne med Joe & The Juice.

Overenskomst aldrig trådt i kraft

Den proklamerede overenskomst skulle være trådt i kraft 1. juli 2012, men Berlingske Business erfarer, at 3F uden at meddele det til ansatte og offentligheden fortrød sin egen underskrift, og således er overenskomsten aldrig trådt i kraft. Sammen med overenskomsten skulle de ansatte have haft en lønstigning fra 100 kroner til knap 112 kroner i timen, tillæg for aften- og søndagsarbejde samt en ny pensionsordning.

Joe & the Juice har valgt ikke at leve op til overenskomstens ordlyd i dag, da aftalen ifølge juicekæden er annulleret. Således er der flere af de ansatte, som i dag spejder forgæves efter den bebudede nye pensionsordning, de omtalte tillæg for aften- og søndagsarbejde og stigningen til 112 kroner i timen. Skulle juicekæden og 3F på et senere tidspunkt nå til enighed om en aftale, skal de ansatte ikke regne med at få udbetalt lønstigninger, tillæg og pensionskroner med tilbagevirkende kraft.

»Nej, vi har ingen planer om at udbetale penge med tilbagevirkende kraft,« siger Henrik Fjordbak COO og partner i Joe & the Juice.

Aftale stoppede mediestorm

Joe & the Juice satte sig til forhandlingsbordet med 3F, efter at juicekæden var blevet kritiseret kraftigt for løn- og ansættelsesforhold. Flere kritiske historier i sensommeren 2011 om urimelige arbejdsvilkår sled hårdt på juicekæden og dens omdømme, og det var derfor en lettelse for kæden, da den i november 2011 sammen med 3F kunne bekræfte, at parterne havde indgået en overenskomst.

Siden da har hverken 3F eller Joe & the Juice været særligt interesseret i at tale med offentligheden om den proklamerede overenskomst, men det står klart, at juicekæden er ærgerlig over drejningen, som sagen har taget.

»For os virker det dybt underligt, at vi sidder og bruger en masse tid på at forhandle en aftale på plads, som begge parter skriver under. Herefter ønsker 3F at trække aftalen tilbage, selv om det er deres næstformand, der har skrevet under. Det er klart irriterende for os, at vi på den måde må begynde forfra med forhandlingerne,« siger Henrik Fjordbak fra Joe & the Juice,

To års forhandling uden resultat

Siden den første aftale blev proklameret er der gået 21 måneder, og de to parter er endnu ikke nået til enighed. Ansvaret er fagforeningens, lyder det fra juicekæden.

»Det er 3F, som er skyld i, at vi ikke har en aftale. Da 3F trak sig fra den første aftale, skete der det, at alle vilkår blev kastet op i luften påny, og begynder man først at rykke rundt på et element, skal man også til at rykke rundt på noget andet,« siger Henrik Fjordbak, der håber, at en overenskomst kan være på plads og gælde fra 1. januar 2014.

Årsagen til, at 3F valgte at annullere overenskomsten, var, at fagforeningen kom i tvivl om, hvorvidt den nu også havde indgået en god nok aftale. Hvis aftalen var for ringe, kunne fagforeningen blive trukket i arbejdsretten, oplyser 3F.

»Hvis vi gik ud og lavede en aftale, som var ringere end hovedoverenskomsten, ville Horesta (arbejdsgiverforeningen, red.) kunne trække os i Arbejdsretten med krav om bod. Det kunne betyde, at vi skulle af med en masse penge til Horesta,« siger Bo Christensen, der er forhandlingssekretær i 3F Privat Service, Hotel & Restauration.

Den melding står i kontrast til 3Fs udtalelser i 2011.

»De (Joe & the Juice, red.) kommer til at indgå en standard ansættelseskontrakt, som følger det, der er normen i branchen. Så det har været rigtig positive og gode forhandlinger,« sagde Jan Mathisen, næstformand for 3F Hotel og Restauration København, dengang.

3F oplyser til Berlingske Business, at fagforeningen stadig arbejder konstruktivt på at indgå en overenskomst med juicekæden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen