Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Joe & The Juice: Om fem år er Danmark 10 procent af vores forretning

Kasper Basse, Joe & the Juice
Kaspar Basse har store ambitioner for Joe & The Juice i udlandet. Foto:

Onsdag præsenterede Joe & The Juice et overbevisende regnskab, og nu retter kædens stifter og ejer, Kaspar Basse, for alvor blikket mod udlandet.

Armbevægelserne og ambitionerne er store hos den populære juicekæde, Joe & The Juice.

Onsdag præsenterede selskabet bag kæden, Joe & The Juice Holding, sit årsregnskab, og der er tilsyneladende tryk på frugtpresseren i de 115 forretninger, man havde ved årsskiftet.

Omsætningen steg fra 2014 til 2015 med godt 33 procent til 404 millioner, og på ryggen af det melder kædens ejer Kaspar Basse sig parat til for alvor at ekspandere i udlandet.

basse

De senere år har kæden åbnet i forretninger i England, Sverige, Tyskland og Singapore, og af regnskabet fremgår det, at Australien er det næste sted, hvor juicetørstige forbrugere kan slukke tørsten med en »Hangover Heaven« eller »Hell of a Nerve«.

Og udlandet er ikke bare en nebengeschäft for Kaspar Basse og co. Ambitionerne er store, fortæller direktøren.

juice

»Det giver sig selv, at vi i forlængelse af vores ekspansion internationalt ganske hurtigt vil have den overvejende del af vores forretning i udlandet. Om 5 år vil Danmark formentlig repræsentere 10 procent (af forretningen, red.)», skriver Kaspar Basse i en mail til Berlingske Business.

Det er for så vidt ikke nogen overraskelse, at juicekæden har øjnene rettet mod udlandet. I et interview med Berlingske Business tilbage i starten af 2015 luftede Kaspar Basse en drøm om at blive juicemarkedets svar på Starbucks.

»Det ærlige svar er, at jeg fra dag et har haft et ønske om at skabe et fænomen, som kunne sammenlignes med Starbucks: Lige så gribende, lige så attraktivt, lige så »stort« og anerkendt. Hen ad vejen har vi været meget fokuserede på den stramme konceptualisering, som gør det muligt,« sagde han dengang.

Joe and the Juice i Sværtegade.

Nu er frugtpresseren jo ikke en opfindelse, der kun er danskerne forundt, så et godt spørgsmål kunne være, hvad det mon er, at kæden rummer, der tilsyneladende appellerer til forbrugere i alle verdens hjørner?

»Vores rentabllitet er generelt set ens i diverse markeder med mindre udsving. Der er typisk forskellige kombinationer af leje-niveauer, løn-niveauer, pris-niveauer mv., som til syvende og sidst giver mere eller mindre den samme omkostningsbase. Det handler mest om, hvornår operationen i et givet marked har kritisk masse og erfaring, så alt er på plads,« siger Kaspar Basse.

Kæden er blevet elsket og hadet - afhængig af temperament - for sin særegne stil, der indebærer høj musik, tatoverede, kække, unge mænd bag disken og forholdsvis simple produkter til forholdsvis høje priser.

Herhjemme har kæden åbnet en lang stribe forretninger, siden de første frugtsafter blev presset tilbage i 2002, og ifølge Kaspar nærmer man sig et mætningspunkt for markedet herhjemme.

»Vi er stolte af, hvor stort markedet har udviklet sig for os i Danmark. For nu nøjes vi med de butikker som sporadisk viser sig som fede muligheder,« skriver han.

30BBMemail-kasper-basse.jpg

Joe & The Juice har godt og vel 700 medarbejdere fordelt på verdensplan, og årets resultat for i fjor endte på tre millioner kroner. Ved udgangen af 2016 forventer kæden at have 155 forretninger verden over.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen