Berlingske Business

Jernhulens sky ejer

29BUSHenrik-Rosseng---Fitne.jpg
Privat har Henrik Rossing selv prøvet kræfter med både tennis, håndbold og fodbold. Arkivfoto: Michael Altschul/Visuel-Medie

Henrik Rossing har før tjent millioner på folks motionstrang, men den sky forretningsmand overgår formentlig sig selv med længder, når Fitness World-kæden sælges.

Henrik Rossing er iværksætter. Han har allerede et succesrigt virksomhedssalg og en mindre succesrig virksomhedslukning bag sig, men det bliver formentlig salget af hans tredje virksomhed, Fitness World, som han i fremtiden vil blive forbundet med.

Fitness World-grundlæggeren er i forhold til flere af de andre motionskonger i Danmark et meget privat menneske, der næsten aldrig giver interviews. Henrik Rossing ville også helst være dette portræt foruden, for han har intet ønske om at være kendt.

Det eneste større interview, han har givet, var i 2010 til Berlingske Business. Her sagde han blandt andet om sit iværksættergen:

»Min far var assurandør, og havde en livsfilosofi om at tjene så mange penge som muligt på så kort tid som muligt. Han fik et godt liv ved det – med masser af personlig frihed, og det, tror jeg, har sat sine spor i mig,« siger Henrik Rossing, der med salget af Fitness World får en enorm stor økonomisk frihed, men nok også den eksponering, som han helst er foruden.

Succes og fiasko

Ingen af delene er dog helt ukendt for Henrik Rossing. Allerede inden han fyldte 30 år, åbnede han sit første fitnesscenter. Ideen til at gå ind i motionsbranchen fik han indirekte fra sin daværende kæreste, der arbejdede for Ældre Sagen.

29BUSFitness-World-Baerende.jpg

»Hun kom hjem og fortalte, at de havde lavet et fitnesscenter til de ældre, og jeg tænkte, at det var da helt sindssygt, at de bare ville lade dem bruge maskinerne uden instruktion og den slags,« fortæller Henrik Rossing, der uddannede sig som instruktør og etablerede fitnesskæden Ve og Vel.

14 år senere solgte han kæden til amerikanske 24 Hour Fitness for 50 mio. kroner.

Det lå dog ikke til Henrik Rossing at trække sig tilbage og nyde formuen.

I stedet investerede han pengene i en restaurant på Gl. Strand i København. Et dyrt bekendtskab, der kostede Rossing og fruen et tab i millionklassen.

Fra asken spirer nyt liv som bekendt, og da konkurrenceklausulen fra salget af Ve og Vel var udløbet, grundlagde Henrik Rossing Fitness World. Fem år senere havde kæden 57 centre, ti år senere var det tal 150. Da kæden slog dørene op, var det med løftet om billig træning samt et opgør med de regide bindingsperioder, der tidligere havde præget fitness-branchen.

Fitness World

»Hvorfor binde folk? Hvis de har lyst til at stoppe, skal de da have lov til det, og hvis prisen er lav og kvaliteten høj, så er der da slet ingen grund til at fastholde folk kunstigt,« lød det i 2010 fra stifteren.

Henrik Rossing trak sig allerede for år tilbage fra rollen som direktør i Fitness World og har sidenhen været bestyrelsesformand i selskabet. Privat har Henrik Rossing selv prøvet kræfter med både tennis, håndbold og fodbold. Til dagligt bor han i Hellerup i den tidligere mesterbokser Hans Henrik Palms pragtvilla ved Øresund.

pix-fitnesstræning

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen