Berlingske Business

Jensens Bøfhus taber millioner på Facebook-storm

Restaurant hvor et et knivstikkerri fandt sted.
Overskrift
Jensen's Bøfhus Foto:
Jensens
Overskrift
Jensens Fiskerestaurant i Sæby kom til at stå som symbolet på den lille mands kamp mod de store fra Jensen's Bøfhus. Sagen fik danskere i hobetal til at boykotte Jensen's Bøfhus, hvilket har kostet mange millioner kroner for den danske restaurantkæde. Foto:

Jensens Bøfhus har på et enkelt år tredoblet sit underskud og kommer ud af 2014 med et tab på knap 30 mio. kr. Restaurantkæden skyder skylden på den mediestorm, som kæden landede i efter et retsopgør med en fiskerestaurant fra Nordjylland.

Jensens Bøfhus modtager endnu et dybt og lettere forsinket stød til kinden i selskabets kamp for at forsvare navnet Jensen. Restaurantkæden var i september sidste år igennem lidt af en »shitstorm«, da selskabet i højesteret forsvarede og vandt retten til eksklusivt at anvende det populære danske efternavn i forbindelse med restaurantdrift. Bøfhusets sejr i højesteret betød samtidig, at en mindre restaurant i Nordjylland ikke længere kunne kalde sig Jensens Fiskehus.

Og det brød folkedomstolen sig slet ikke om. Dag for dag voksede modstanden og presset mod Jensens Bøfhus på især de sociale medier. På få døgn fik Facebook-siden »Boykot Jensens Bøfhus« over 40.000 likes og endte på over 100.000, mens helt almindelige danskere i en anden Facebook-gruppe begyndte at donere penge til støtte for den lille fiskerestauratør fra Nordjylland.

Kritik af Jensens Bøfhus

Den voldsomme storm mod Jensens Bøfhus kan nu aflæses direkte af selskabets regnskab, der er fyldt med røde tal.

»De danske restauranter kom tilfredsstillende fra start af året og var i en positiv udvikling med vækst frem til september, hvor en klar højesteretsdom til gunst for Jensens Bøfhus afledte en uventet kraftig og negativ mediestorm, der medførte en betydelig reduktion i antallet af gæster. I de efterfølgende måneder aftog påvirkningen, men antallet af gæster var såvel året 2014 ud samt fra starten af 2015 fortsat under niveauet fra før mediestormen,« skriver koncernen i sit årsregnskab.

Jensens Bøfhus i Århus C.

Restaurantkæden kommer ud af 2014 med underskud på knap 30 mio. kr. mod et underskud på godt 10 mio. kr. i 2013. I de tre foregående år præsenterede selskabet stabile overskud i omegnen af 6 mio. kr.

Ledelsen i Jensens Bøfhus lægger ikke skjul på, at 2014 har været et skrækkeligt år for koncernen med et omsætningsfald på næsten 7 pct. Nu gælder det om at genopbygge kædens position på ny, lyder det i regnskabet.

af

»2015 bliver et år, hvor koncernen skal genvinde sin position på det danske marked og fortsætte den stærke udvikling i Sverige samt Jensens Køkken. Der er ikke planlagt investeringer i nye restauranter, ligesom der i året vil blive fokuseret på at reducere virksomhedens omkostninger,« skriver selskabet.

Efter to år med underskud er koncernens soliditet dykket fra over 23 pct. til under 17 pct. Egenkapitalen er således nu nede på 88 mio. kr. ud af en balance på 521 mio. kr.

Ledelsen gør opmærksom på, at selskabet og koncernen har haft den tilstrækkelige likviditet til at imødegå årets tab. Men den skriver også, at den er i dialog med koncernens bankforbindelse.

»Baseret på budget for 2015 og seneste forecast, samt dialog med koncernens bankforbindelse, anser vi at koncernen har tilstrækkelig likviditet i 2015 til såvel drift som budgetterede investeringer samt planlagte afdrag på gæld,« hedder det i årsregnskabet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen