Berlingske Business
15:34Wall Street åbner med små plusser

Jem & Fix-milliardær satser på smykker

01BUSPix-Erling-Daell-h-j-1.jpg
Erling Daell har for en tid forladt sine byggemarkeder og kastet sig ud i smykkebranchen med kæderne I am og Six, der dog drives på franchisebasis og derfor ikke tager hele chefens tid. Han vil nemlig også gerne bruge tid på en af sine andre passioner: Musik. Foto: Heidi Lundsgaard

Erling Daell ejer sammen med sin far, Kurt Daell, byggemarkedskæderne Harald Nyborg og Jem & Fix, men nu har milliardæren kastet penge efter et helt andet hjørne af detailhandlen, nemlig smykkebranchen.

Umiddelbart er der langt fra salg af værktøj og spånplader til smykker og tasker, men ikke desto mindre har medejer og anden generation af byggemarkedskæderne Harald Nyborg og Jem & Fix, Erling Daell, investeret i smykkekæderne I am og Six. Med en franchiseaftale er Erling Daell så småt begyndt at rulle de to koncepter ud i Danmark, senest med åbningen af I am i Rosengårdcentret i Odense.

Berlingske har fanget den travle erhvervsmand på mobilen, mens han sidder foran den nye butik, som åbnede i maj.

»Jeg tænkte: Har jeg lyst til at prøve det her af? Ja. Har jeg råd til det? Ja. Ok, let’s try, og lad os se, hvad der sker,« siger Erling Daell om sin investering i de to koncepter, som er ejet af den tyske koncern Beline Group. Erling Daell konstaterer samtidig, at han har »råd til at lide det tab«, hvis han er nødt til at lukke konceptet ned.

Bauhaus i Tilst, får nyt drive in område

Ukendt investering

Hvor meget Erling Daell har investeret i smykkekæderne, vil han ikke afsløre, men ja, han har ganske givet råd, hvis de danske kunder ikke bider på konceptet. Erling Daell og hans far Kurt Daell har med familie­dynastiet Harald Nyborg en samlet formue på omkring 2,5 mia. kroner, hvilket placerer Daell-familien som nummer 39 på Berlingskes liste over Danmarks rigeste. Kurt Daell ejer 60 procent af selskabet, mens Erling Daell sidder på 40 procent, men planen er, at Erling Daell skal overtage forretningen sammen med sin yngre halvbror, Njal, hvor Erling Daell kommer til at sidde på den bestemmende aktiepost.

Erling Daell er gradvist blevet oplært i Harald Nyborg-koncernen, og i dag fungerer han som administrerende direktør for den svenske del af Harald Nyborg og discountbyggemarkedet Jem & Fix. Men nu har han altså tilføjet endnu en arbejds­opgave på tallerknen.

»Jeg var ikke gået ind i det her, hvis jeg ikke mente, det var nogle rigtigt gode koncepter, og hvis jeg ikke syntes, det var sjovt,« siger Erling Daell, som umiddelbart heller ikke har høje forventninger til afkast.

»Men jeg har en form for mavefornemmelse, der siger, at det ikke kan være helt skævt, for det er bedre end det, konkurrenterne laver,« siger han.

Daells bolighus

I am og Six er begge kæder, der sælger smykker og andet modetilbehør målrettet kvinder mellem 20 og 30 år. Varene i Six-butikkerne ligger i et lidt højere prisleje end varerne i I am-butikkerne, og mens Erling Daell har åbnet I am-butikker i provinsen, ligger Six-butikkerne i København.

Netop placering af butikker er noget af det, Erling Daell har erfaring med fra Harald Nyborg og Jem & Fix, og så er det et af de få parametre, han faktisk kan skrue på i forhold til franchise­aftalen.

»Jeg kan bruge noget af min knowhow fra de placeringer, jeg har fundet til vores byggemarkeder i Sverige,« siger Erling Daell, som indtil videre har åbnet to Six-butikker og to I am-butikker.

15BUSDaell-historie.jpg

Det er ikke første gang, Erling Daell kaster sig ud i noget, der ligger langt fra den forretning, han i kraft af sine aner står til at skulle bruge det meste af sit arbejdsliv på. I 2014 debuterede Erling Daell som forsanger i det nystiftede band The Bullhounds, som kom på gaden med det første album, »Protector«, for to år siden. Han var senest på turné med rockbandet i januar, og mens det ikke blev til en sommerturné, håber Erling Daell at komme ud og spille koncerter igen næste vinter.

»Jeg keder mig ikke. Der er ikke noget i min tilværelse, der er monotont,« siger han med henvisning til sin mangeartede kalender. Selv om smykkeforretningerne dog ikke skiller sig så meget ud fra byggebranchen, som rockbandet gør, er det alligevel noget, der giver Erling Daell tiltrængt adspredelse.

»Det er sjovt, fordi det er noget helt andet end det, jeg ellers kender til. Det er noget, der er anderledes end byggemarkeder,« siger Erling Daell og tilføjer, at det – trods alt – ikke er så tidskrævende.

»Når det er et franchisekoncept, er det begrænset, hvor mange håndtag, man kan skrue på – på godt og ondt. Og så har jeg en daglig leder ansat,« siger Erling Daell.

KasiJesper

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen