Berlingske Business
17:53Tak for i dag

»Jeg får gåsehud, når jeg tænker på, at en jordbærsælger kommer til Københavns Lufthavn og tager Hilton-hotellet«

stordalen
Ejer af Nordic Choice Hotels, Petter A. Stordalen, og dm. direktør i Københavns Lufthavnne, Thomas Woldbye, i forbindelse med præsentationen af nyt hotel-bygger i lufthavnen. Foto:

En af Norges rigeste personer, Petter Stordalen, skal bygge et nyt hotel sammen med Københavns Lufthavn, som han kalder for sin nye kærlighed.

Thomas Woldbye er erhvervsmand af den gamle skole: Uddannet fra CBS, London Business School og IMD i Schweiz og så 27 år hos A.P. Møller. Og som det sig hør og bør, fremtræder direktøren i Københavns Lufthavn altid i jakkesæt, slips og en behersket, sikker udstråling. Thomas Woldbyes modsætning er en mand som norske Petter Stordalen, der til gårsdagens pressemøde i lufthavnen mødte op i læderbukser og T-shirt, og som leverede et show i ubehersket passion og – efter skandinaviske standarder – vild excentricitet.

Stordalen

Men selv om persongalleriet ved tirsdagens pressemøde i lufthavnen var noget modsætningsfyldt, så var de fremlagte planer for et nyt hotelbyggeri det modsatte: Lufthavnen har længe villet have et hotel nummer to i lufthavnen, og Petter Stordalens Nordic Choice Hotels er specialister i at levere netop dette. Derfor bygger de to selskaber i fællesskab nu et nyt hotel med 500 værelser til en pris på 800 mio. kr. med tilhørende konferencecenter, og så overtager Nordic Choice Hotels desuden driften af det nuværende Hilton.

»Det er en helt usandsynlig følelse at flyve ind og lande i Københavns Lufthavn. Jeg får gåsehud, når jeg tænker på, at en jordbærsælger kommer til Københavns Lufthavn og tager Hilton-hotellet,« sagde Petter Stordalen med henvisning til, at han i 1974 blev kåret til Norges bedste jordbærsælger.

»Lufthavne for mig handler ikke bare om tusindevis af meter med landingsbaner og blinkende lygter, jeg ser det som en magisk mødeplads. Jeg elsker lufthavne, og min nye kærlighed er Københavns Lufthavn!«

stordalen

Hotel til folket

Petter Stordalens yndlingsfilm, fortalte han, er kærlighedsfilmen Love Actually, der har Hugh Grant i en af hovedrollerne. I filmens slutscene mødes alle filmens centrale karakterer til glædeligt gensyn i en lufthavn, og det er denne scene, der vil danne inspiration for det kommende hotel ved lufthavnen, lød det fra den norske milliardær.

»Det er en magisk slutning i lufthavnen! De skaber nye, moderne mødesteder, og det er dét, vi skal skabe her: En moderne mødeplads for to eller for 5.000 mennesker.«

I Petter Stordalens vision vil sådan en mødeplads blandt andet tilbyde fri WiFi til alle, og man behøver ikke være gæst på hotellet eller deltage i en konference for at kunne hænge ud i bygningen. Sådan vil fremtiden være, mener nordmanden, der også har tiltrukket stjernekokken Marcus Samuelsson til hotellet. Hvordan mødepladsen konkret kommer til at se ud, har vi foreløbigt kun ét computergenereret og meget midlertidigt billede på, men de 500 værelser på hotellet vil være målrettet et mellemsegment, så Københavns Lufthavn får et tilbud til en ny kundegruppe ud over den, der i forvejen bruger det fashionable Hilton Hotel.

Og lufthavnen får formentlig brug for de ekstra kvadratmeter og de ekstra senge i fremtiden, for i Kastrup er man gået i gang med en milliarddyr udvidelse af lufthavnen, der skal løbe over de næste mange år.

»Vi bygger lufthavnen markant ud for at kunne rumme op til 40 mio. rejsende om året. Det handler især om at skabe mere plads – både til fly og passagerer,« siger Thomas Woldbye.

Rekord på rekord

Det er ikke det første hotel, Petter Stordalen sætter sig på i København. Tidligere har nordmanden gjort et mindre succesfuldt indtog i Danmark, der kostede ham et tab på en mia. kr., men i 2013 vendte Petter Storsalen tilbage, da han købte Hotel Skt. Petri i Københavns Indre By. Siden er Comfort Hotel Vesterbro blevet tilføjet porteføljen, men prestigeprojektet er et stort hotelbyggeri på den gamle postgrund i København, som Stordalen regner med at investere lidt over en mia. danske kroner i.

Niels Fennet, direktør CabInn. Til BM Business

Og der er brug for nye hoteller i Købehavn, forklarer Katia K. Østergaard, der er adm. direktør i hotel- og restaurationbranchens forening Horesta, for antallet af overnatninger i Danmark har slået rekord i 2013, 2014 og 2015.

»Vi forventer også, at 2016 slår rekord, primært båret af væksten i København. Rejseaktiviteten i hele verden er øget, og vi kan se efterspørgslen vokse direkte proportionelt med flyudviklingen, og så har København været god til at et udvikle et produkt, som trækker turister til: Den gastronomiske agenda har for eksempel sat Danmark på verdenskortet,« siger hun.

Andre spillere har imellemtiden også fået øjnene op for potentialet i det københavnske hotelmarked – og ligeledes i nærheden af lufthavnen. Både PFA og Skanska har over for nichemediet Kursuslex bekræftet, at de arbejder med hotelplaner i umiddelbar nærhed af lufthavnen.

Stordalen

Hilton har igennem 15 år drevet hotellet i lufthavnen og annoncerede efter pressemødet i lufthavnen, at man vil forsøge at erstatte den mistede kontrakt med et andet hotel i København. Thomas Woldbye er dog ikke bekymret for, at skiftet fra den verdenskendte kæde til det mindre Clarion vil skade lufthavnen:

»Clarion står for en nordisk stil, og det er ikke fordi, Hilton har stået for noget forkert, men det, som vi vil udtrykke, udtrykker vi bedst på den her måde,« sagde han.

Det nye hotel i lufthavnen skal efter planen stå klart om toethalvt år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen