Berlingske Business

Italiener skal være ny direktør for Illum

28BUSSoeren-Vadmand.jpg
Søren Vadmands afgang som topchef i Illum kommer som en overraskelse i det københavnske forretningsliv. En intern e-mail, som Berlingske er i besiddelse af, viser, at allerede den 19. februar var hans tid i virksomheden tilsyneladende forbi. Foto: Søren Bidstrup

Midt i en gigantisk ombygning af det københavnske stormagasin forlader topchef Søren Vadmand sin stilling. En italiener overtager kommandoen.

Topchefen for Illum, Søren Vadmand, har med kort varsel forladt det eksklusive københavnske stormagasin.

Illums italienske ejer, La Rinascente, har endnu ikke oplyst offentligheden om det brudte samarbejde, men hovedpersonen selv bekræfter, at han er fortid i stormagasinet, som omsætter for knap en mia. kroner.

»Det er korrekt, at jeg ikke længere er ansat hos Illum. Jeg har nu valgt at søge nye udfordringer,« siger Søren Vadmand, der endnu ikke har et nyt job på hånden.

Topchefens afgang kommer som en overraskelse i det københavnske forretningsliv. Så sent som i begyndelsen af februar stillede Søren Vadmand op til et interview med Berlingske Business Magasin, hvorunder han fortalte om den forvandling af Illum, som han var i gang med at gennemføre.

Men allerede den 19. februar var hans tid i virksomheden tilsyneladende forbi. Det viser en intern e-mail, som Berlingske er i besiddelse af. Heraf fremgår det også, at italienske Adriano Baffi per 23. februar blev indsat som chef for Illum, og at han har direkte reference til La Rinascentes topchef Alberto Baldan.

Afviser økonomi som årsag til brud

Illum mange etager har været genstand for massiv ombygning, siden at italienerne købte virksomheden i 2013 fra investeringsselskabet Solstra. Hele 500 mio. kroner ville italienerne investere i Illum for at forvandle det til »Skandinaviens mest eksklusive stormagasin«, lød beskeden til offentligheden. På samtlige i etager i Illum skulle der ifølge de nye ejere ske gennemgribende forandringer, og også facaden skulle have et markant løft hed det dengang.

I sommeren 2013 kunne Berlingske desuden afsløre, at en af italiernernes store planer var at forvandle øverste i etage i Illum til et luksushotel, der skule tage konkurrencen op med Hotel Nimb og Hotel d’Angleterre om hovedstadens rigeste turister. Denne plan blev så sent som i december 2014 bekræftet af Søren Vadmand, der dog samtidig fortalte, at der kunne gå noget tid, før hotel Illum kunne blive en realitet.

19BUStopchefer.jpg

Illum har endnu ikke offentliggjort sit årsregnskab for 2014. Men Søren Vadmand afviser i klare vendinger, at det er regnskabet eller økonomi som sådan, der er årsag til, at parterne skilles.

»Vi kom hjem på vores budget for 2014, så det kan jeg afvise,« skriver han i en e-mail til Berlingske Business.

Forklaringen på hans afsked ligger heller ikke, at der skulle være uenigheder om strategien for Illum.

»Der har ikke været uenighed omkring strategien,« skriver Søren Vadmand.

Berlingske Business har forsøgt at få et interview med topchefen for La Rinascente om udviklingen i Illum, men foreløbig uden held.

La Rinacente har mere end 150 års erfaring med drift af stormagasiner og driver 11 eksklusive stormagasiner i Italien. La Rinascente fortalte tilbage i 2013, at selskabet agtede at »lade Illum blomstre i mange år fremover ved at investere i infrastruktur, mennesker, brands og service«.

19BUS20150218-150322-1.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen