Berlingske Business

Irma på vej til Udkantsdanmark

irma
Irma præsenterer fremtidens supermarked på Axelborg, Axeltorv, i København. Foto:

Københavnerfænomenet Irma er klar med landsdækkende levering af dagligvarer inden udgangen af året. Men Irma.dk er stadig en underskudsforretning.

Irma-pigen har før uden held vist sig frem i provinsen, men i en ny form skal hun nu igen promoveres i hele landet. Irma.dk satser nemlig på at kunne tilbyde udbringning af dagligvarer til hele Danmark inden udgangen af 2015.

»Vi har en plan om at være landsdækkende i løbet af tredje kvartal i år. Post Danmark giver os nogle muligheder for at blive ved med at udvide vores logistikmæssige tilstedeværelse,« siger kommerciel direktør for Irma.dk, Jesper Wacherhausen, med henvisning til, at Irma har indgået et strategisk samarbejde med Post Danmark om udbringning af varer.

18BUSjesper-uggerhoej-irma.jpg

Dagligvarehandel på nettet er endnu yderst begrænset i Danmark. De fleste forklarer forbrugernes manglende interesse for at købe dagligvarer på nettet med, at butiksnettet er meget tæt. Med andre ord har de fleste danskere kort afstand til en dagligvarebutik. Og det er da heller ikke levering til Udkantsdanmark, der får indtjeningen til at vokse hos Irma.dk, fortæller Jesper Wacherhausen.

»Der er ikke nogen tvivl om, at det at levere ud til Skørping kontra det at levere til Østerbro er der en prismæssig forskel på. Men vi er et sted nu, hvor vi kan tjene penge på en ordre, der kommer helt ud til udkantsområdet,« siger han og tilføjer, at volumen er en drivende kraft for indtjeningen.

Kundeservice til hele landet

»Der ligger en høj grad af kundeservice i at kunne levere til alle. Der er masser af mennesker i Jylland, som er interesseret i Irma og de varer, vi kan tilbyde,« siger Jesper Wacherhausen.

Mens Irma.dk er Coop-koncernens satsning på handel med dagligvarer på internettet, har rivalen Dansk Supermarked fravalgt det gebet med henvisning til, at det er en dårlig forretning. Irma.dks konkurrenter er dermed begrænset til to aktører i form af Nemlig.com og Osuma.dk.

hoved

Hos Irma vurderer man, at den samlede handel med dagligvarer på nettet kun udgør to procent af det danske dagligvaremarked på over 100 milliarder kroner, og Jesper Wacherhausen erkender, at der kommer til at gå nogle år, før der er plus på kontoen hos Irma.dk.

»Vi skal op og være dobbelt så store for ikke at sætte penge til. Vi forventer, at det kommer til at hænge sammen for os i 2017,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen