Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Irma-butik verdens mest økologiske supermarked

Irma
Irmas økologiske havregryn. ARKIVFOTO. Foto:

Irma-butik på Christianshavn er det supermarked i verden, der sælger mest økologi i forhold til totalomsætningen. Butikken vil som eksperiment prøve at nå en økoandel på 70 pct.

Salget af økologiske fødevarer stiger og stiger, og i 2015 blev der solgt flere økologiske produkter i dagligvarebutikkerne Danmark end nogensinde tidligere.

Irma er den detailkæde i Danmark, der har den største andel af økologi af totalomsætningen. Og fra i dag og de næste to uger satser Irma i Torvegade på Christianshavn på at nå en økoandel på 70 procent,

Det er et et eksperiment, der skal cementere butikken som verdens mest økologiske supermarked. I forvejen er butikken den butik i Danmark, der har den højeste økologi-andel.

øko

Måden man vil gøre det på er mange nye økologiske varer på hylderne, masser af gode tilbud til kunderne, smagsprøver og aktiviteter i butikken.

»Økologisk bevidste kunder vil kun have gode fødevarer. Vores kunder er landets mest økologi-interesserede. Vi tror på, at vi ved at forkæle dem med endnu flere økologiske nyheder og aktiviteter, kan vinde det uofficielle verdensmesterskab i økologi,« siger butikschef Bjarne Andersen.

Irma på Torvegade på Christianshavn, er i dag det supermarked i verden, hvor økologien udgør den største andel af det samlede årssalg på godt 38 procent. Sidste års totalomsætning var godt 30 mio. kr.

Økologi

På landsplan udgjorde økologiske varer i dagligvarehandelen sidste år 8,5 procent af den samlede omsætning.

Det er hele Irma kædens mål at nå en andel på 50 procent i løbet af de kommende 10 år. Eksperimentet på Christianshavn skal være med til at give inspiration til, hvordan dette mål kan nås.

»Det sjove er, at vi ligger herinde i midtbyen på Christianshavn, hvor kunderne er så økologisk bevidste. De er gode til at købe økologi, og det bryster vi os lidt af,« siger butikschef Bjarne Andersen.

I udlandet, f.eks. Tyskland, er der mange supermarkeder og helsekostbutikker, der ikke sælger andet end økologi.

Men det er ikke den slags butikker, Irma benchmarker sit økologisalg med.

»Det er mainstream supermarkeder, der oprindeligt er startet med kun at sælge almindelige fødevarer og så efterhånden tager mere og mere økologi ind i sortimentet,« siger ansvarlighedschef Thomas Roland fra Irmas ejer, Coop.

Økologi

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen