Berlingske Business
09:20ISS-aktien stiger efter ny aftale

Investorer genopliver dansk ur-ikon

Urban Jürgensen & Sønner
Luksusure fra Urban Jürgensen & Sønner skal atter frem i de schweiziske udstillingsmontrer - og resten af verden.

Det over 240 år gamle danske ur-klenodie Urban Jürgensen & Sønner skal tilbage i verdenseliten. En række investorer vækker mærket til live efter årelang dvale.

Tiden er inde til at vække det danske luksus-urmærke Urban Jürgensen & Sønner fra en langvarig slummer. Efter mange års anonym tilværelse i ur-entusiasternes niche, skal det 242 år gamle mekaniske tidssmykke op i verdenseliten. Det skriver Børsen.

Urmærket blev grundlagt i 1773, men har siden 1874 levet en omtumlet tilværelse på forskellige ejeres hænder. Men i november 2014 bragte en dansk investorgruppe - med hjælp fra den danske urmager og salgsdirektør Peter Baumberger - ejerskabet tilbage til rødderne.

14BUS20140811-163149-4.jpg

Blandt investorerne er formand Lars Erik Nielsen, som sammen med to fætre i 2013 solgte vandflyselskabet Maldivian Air Taxi for cirka en milliard kroner. Fætrene er ligeledes med denne gang, og det samme er to af partnerne fra kapitalfonden Axcel. Som direktør indtræder Søren Jenry Petersen, der har en fortid i Nokia og McKinsey.

Nye tider

Prisen for overtagelsen af Urban Jürgensen & Sønner vil investorerne ikke ud med, men Lars Erik Nielsen oplyser til Børsen, at de fem er klar til at bruge op mod 200 mio. kroner på projektet.

Til at starte med skal der findes et nyt schweizisk kontor. Der skal ansættes flere folk, designes nye ure og produktionen skal op. Målet er at mænge sig med de helt store mærker, blandt andet ved at blive mere moderne og rette sig mod en yngre målgruppe end tidligere.

HR-chef hos Flügger, Thomas Thorsøe.

Urban Jürgensen & Sønner har trods sin tornerosetilværelse i det bredere kendskab længe stået højt på listen hos både udenlandske og danske ur-kendere. Særligt i Japan har mærket været vellidt.

Men selv om både de og danske ur-entustiaster har armene i vejret over klenodiets comeback, skal de stadig gribe dybt i lommen for at sikre sig et eksemplar. Prislejet ligger fortsat fra 100.000 til flere millioner kroner.

HR-chef hos Flügger, Thomas Thorsøe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen